Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vyvinuli tepluvzdorný koral, môže pomôcť v boji proti blednutiu útesov

Vedci posilnili v koraloch tepelnú odolnosť mikroalgálnych symbiontov.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Vedcom v Austrálii sa v laboratóriu podarilo úspešne vyvinúť koral, ktorý je odolný voči zvyšujúcim sa teplotám vody.

Takéto tepluvzdorné koraly majú potenciál znížiť následky blednutia koralových útesov v dôsledku morských vĺn horúčav, ktoré sú pre klimatické zmeny čoraz častejšie.

Súvisiaci článok V juhoafrických vodách objavili nový druh drobného morského koníka Čítajte

Koral odolný voči teplom vyvolanému blednutiu vytvoril tím výskumníkov z austrálskej národnej vedeckej agentúry CSIRO, Australian Institute of Marine Science (AIMS) a Melbournskej univerzity tak, že posilnil tepelnú odolnosť ich mikroalgálnych symbiontov.

To sú drobné bunky rias, ktoré žijú v koraloch a sú kľúčovým faktorom pre ich tepluvzdornosť. Vedci izolovali tieto mikroriasy a vypestovali ich v špecializovanom laboratóriu v AIMS.

Používajúc techniku známu ako "riadená evolúcia" ich potom v priebehu štyroch rokov vystavovali čoraz vyšším teplotám. To im pomohlo sa prispôsobiť a prežiť teplejšie podmienky.

"Po opätovnom zavedení mikrorias do lariev koralov bola novovzniknutá symbióza koralov a rias v porovnaní s pôvodnou odolnejšia voči teplu," vysvetlil Patrick Buerger z platformy pre syntetickú biológiu (SynBio FSP) v CSIRO.

Výskumníci po vystavení mikrorias vysokým teplotám odhalili niektoré mechanizmy zodpovedné za zvýšenú odolnosť voči blednutiu koralov.

"Zistili sme, že tepluvzdorné mikroriasy sú lepšie vo fotosyntéze a zlepšujú reakciu koralu na teplo," uviedla Madeleine van Oppen z AIMS a Melbournskej univerzity. To podľa nej dokazuje priamu komunikáciu medzi mikroriasami a koralmi.

Vedci sa tepluvzdornosti koralov budú venovať aj naďalej. Ich ďalšie kroky povedú k testovaniu kmeňov rias v dospelých kolóniách rôznych druhov koralov.

Téma: Klimatická zmena

Morské živočíchy, Koraly, Blednutie koralov

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

Etna sa znovu zobudila.

Erupciu sprevádzalo dunenie.

Dinosaurus patril medzi sauropodov.