Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Záhadný raketoplán Boeingu sa vráti na obežnú dráhu, ponesie rôzne experimenty

Dva experimenty má na palube NASA.

Bezpilotný experimentálny raketoplán X-37B na pristávacej dráhe.Bezpilotný experimentálny raketoplán X-37B na pristávacej dráhe. (Zdroj: TASR/AP)

Špeciálny tajný raketoplán Letectva Spojených štátov amerických sa v polovici mája vydá už na šiestu misiu. Armáda doteraz nezvykla o účele stroja na obežnej dráhe nič prezradiť. Tentokrát je cieľ misie známy.

Bezpilotný raketoplán X-37B ponesie do vesmíru hneď niekoľko experimentov, vrátane dvoch od NASA. Pokusov bude tak veľa, že k stroju museli prvýkrát pripojiť aj servisný modul.

Súvisiaci článok Tajný americký raketoplán pristál po 780 dňoch na obežnej dráhe Čítajte

Jeden z experimentov vynesie na obežnú dráhu tabuľu s rôznymi materiálmi a bude zisťovať, ako na ne vplývajú podmienky vo vesmíre. Ďalší preskúma, ako žiarenie vplýva na rôzne semená jedlých plodín.

Iné zariadenie zas bude meniť slnečné žiarenie na mikrovlnnú energiu a skúmať jej prenos na Zem. Raketoplán taktiež vypustí malý satelit s bližšie neurčenými experimentami.

Stroj odštartuje 16. mája z Mysu Canaveral na Floride na rakete Atlas V. Nie je známe, ako dlho bude nadchádzajúca misia trvať. Pri poslednej strávil X-37B na obežnej dráhe až 780 dní.

Po prvýkrát vzlietol v roku 2010, dovedna bol vo vesmíre 2856 dní, teda zhruba sedem rokov a desať mesiacov.

Raketoplán vyrobila spoločnosť Boeing, pričom americké letectvo vlastní minimálne dva takéto stroje. Podľa oficiálnych informácií je určený na skúšanie technológií pre opätovne použiteľné vesmírne lode a experimentov, ktoré sa vyhodnocujú na Zemi.

Pre tajnosti okolo X-37B sa objavili rôzne dohady, že ho americké letectvo využíva na špionáž, testovanie technológií na špionáž či dokonca testovanie hypotetických pohonov.

Michal Serbin.

Za únosom Kováča videl od začiatku SIS.

Počet pacientov v nemocniciach sa nezmenil, zostáva na čísle 81.

Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Erik Varga a Zuzana Rehák Štefečeková obsadili štvrté miesto.

Boris Vanya 4 h

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.