Vedci s pomocou génov húb vypestovali svietiace rastliny

Technológia môže mať viacero účelov.

Svetielkujúca rastlina, ktorú vedci vytvorili.Svetielkujúca rastlina, ktorú vedci vytvorili. (Zdroj: Planta)

Vedci našli spôsob ako vypestovať rastliny, ktoré dokážu po celý svoj životný cyklus vyžarovať svetlo.

Podarilo sa im to s pomocou génov svetielkujúcich húb, ktorých bioluminiscencia - vyžarovanie svetla živými organizmami - bola z metabolického hľadiska podobná prirodzeným procesom v rastlinách.

Sekvencie DNA týchto húb vložili do rastlín tabaku. Tie potom od sadeníc až po dospelosť vyžarovali jasné zelené svetlo.

Súvisiaci článok Dokonalé pasce. Ako orchidey bez nektáru lákajú hmyz, aby ich opelil Čítajte

"Dokazujeme, že z týchto svetielkujúcich húb môžete do rastlín preniesť štyri gény a zapojiť ich do ich metabolizmu tak, že rastliny začnú žiariť v tme," vysvetlil pre televíziu CNN Karen Sarkisyan, jeden z vedúcich autorov výskumu.

Štúdia vyšla vo vedeckom časopise Nature Biotechnology.

Na rozdiel od iných luminiscenčných technológií umožňuje nový objav rastlinám svietiť bez použitia externých chemikálií.

Vedci tvrdia, že v rámci výskumu vytvorili rastliny, ktoré žiaria desaťnásobne jasnejšie než doterajšie pokusy. Zdravie samotných rastlín pritom nijak neohrozili.

Nová technológia by sa podľa vedcov dala použiť na viacero účelov, napríklad i tvorbu dekoratívnych svetielkujúcich rastlín a kvetov.

Za účelom svetielkovania by podľa ich slov dokázali upraviť aj iné rastliny vrátane petúnií či ruží. Ako tiež uviedli, v budúcnosti by sa rastliny podľa nich dali upraviť tak, aby menili farbu, jas alebo dokonca reagovali na svoje okolie.

Svetlo, ktoré vyžarujú rastliny, by tiež mohlo pomôcť pri štúdiu ich vnútorných procesov, keďže vedci vďaka nemu postrehli obyčajne nepovšimnuteľné správanie sa.

DOI: 10.1018/s41587-020-0500-9