Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Smrť spôsobená meteoritom? Vystopovali najstarší známy dôkaz

O pravosti listín nepochybujú.

Ilustračná fotografia. Vedci našli najstarší známy dôkaz o tom, že meteorit spôsobil smrť človeka.Ilustračná fotografia. Vedci našli najstarší známy dôkaz o tom, že meteorit spôsobil smrť človeka. (Zdroj: FOTOLIA)

Správy o prieniku meteorov do zemskej atmosféry vzbudzujú veľkú pozornosť. Ako ukázal Čeľabinský meteor, takýto úkaz môže ublížiť množstvu ľudí. Jeho výbuch v roku 2013 zranil vyše 1500 ľudí.

Súvisiaci článok Ohnivá guľa nad Austráliou mohla byť veľmi vzácny minimesiac Čítajte

Napriek tomu sú správy o zásahu ľudí telesom z vesmíru extrémne zriedkavé a občas aj ťažko dokázateľné.

Jeden z najstarších hodnoverných dôkazov o takomto úmrtí teraz zrejme našli v tureckom štátnom archíve. Len nedávno ho zdigitalizovali. Pozornosti historikov doteraz dôkaz unikal zrejme preto, že bol zapísaný v ťažko preložiteľnom jazyku.

Štúdiu o meteorite zverejnili v časopise Meteoritics & Planetary Science.

Ohnivá guľa

Aká je šanca, že by človeka mohol zabiť pád malého meteoritu, asteroidu či kométy? Podľa staršej štúdie z roku 2014 je veľmi malá, iba jedna k šesťstotisíc.

Na porovnanie, podľa autora tejto štúdie Stephena Nelsona je šanca na smrť pri autonehode až jedna k deväťdesiat, pri požiari jedna k 250. Dokonca je pravdepodobnejšie - jedna k 135-tisíc - že vás skôr zabije blesk ako dopad meteoritu.

Zdá sa teda, že jeden obyvateľ oblasti Sulajmáníja v dnešnom irackom Kurdistane mal koncom 19. storočia smolu.

Podľa troch rukou písaných listín sa 22. augusta 1888 okolo pol deviatej večer na oblohe zjavila ohnivá guľa. Smerovala na severozápad a narazila do hory v oblasti Sulajmáníja.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.