Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Neandertálci jedli aj žraloky, ukazuje nález z jaskyne

Podobný nález doteraz chýbal.

Jaskyňa Figueira Brava v Portugalsku, kde vedci našli stopy po neandertálskom osídlení. Tamojšia skupina sa pri hľadaní potravy veľmi opierala o more. Jaskyňa Figueira Brava v Portugalsku, kde vedci našli stopy po neandertálskom osídlení. Tamojšia skupina sa pri hľadaní potravy veľmi opierala o more. (Zdroj: Pedro Souto/João Zilhão)

Pred viac ako 86-tisíc rokmi neandertálci obývajúci jaskyňu na západe Portugalska odchádzali k neďalekému moru, aby v ňom našli potravu. Zbierali mäkkýše, lovili ryby aj kraby. S úlovkom sa potom vydali naspäť do jaskyne.

Súvisiaci článok Neboli nekultúrni barbari. Neandertálci stvorili najstaršie jaskynné maľby Čítajte

Takýto výjav opisuje štúdia vo vedeckom časopise Science, ktorá našla ďalšiu spoločnú charakteristiku neandertálcov a moderných ľudí.

Doteraz sa totiž predpokladalo, že more ako zdroj obživy využíval len druh homo sapiens. Živiny z takejto potravy mohli prispieť k zlepšeniu mozgových schopností našich predchodcov.

Nový objav dávnej morskej stravy by mohol znamenať, že podobne to platilo aj pre neandertálcov. Zároveň sa nález pridáva k ďalším dôkazom, ktoré narúšajú obraz neandertálcov ako jednoduchého a nevyspelého druhu človeka.

Pestrá morská strava

Jeden z najstarších dôkazov o využívaní morských zdrojov pochádza z juhu Afriky a siaha až 160-tisíc rokov do minulosti. Tamojší moderní ľudia zbierali vodné bezstavovce a ďalšie živočíchy.

Súvisiaci článok Neandertálci zrejme trávili veľa času pod vodou Čítajte

Vedci predpokladajú, že mastné kyseliny a iné živiny z morských plodov pomohli rozvoju kognitívnych schopností našich predkov.

"Tým by sa okrem iného vysvetlili rané prejavy kultúry u moderných ľudí, ktorí používali symboly, ako napríklad maľbu na telo pomocou okru či ornamenty a ozdoby na nádobách z pštrosích vajec," ozrejmuje v tlačovej správe Göttingenskej univerzity Dirk Hoffman, jeden z autorov výskumu.

Je tiež možné, že vďaka výživnej strave získali moderní ľudia aj výhody, ktoré im pomohli prevládnuť nad ostatnými druhmi ľudí.

Dráčik je lídrom v slovenskom biznise v hračkami.

E-shop Dušana Víglaského sa zviditeľňuje príspevkami na úrovni konšpirácií.

Na stránke sa detský návštevník dostane aj k článkom ako "Elektronický koncentrák".

Slovensko vs. Fínsko, online prenos s MS v hokeji do 20 rokov 2022.

Sledujte online prenos z MS v hokeji U20 2022.

Proroctvo je veda o tom, ako sa mýliť v predpovediach o budúcnosti. Budúcnosť je vždy prekvapením, takže uvidíme. Každopádne, ja to mám s proroctvami veľmi zlé, hovorí Salman Rushdie.

Kritike čelia bezpečnostné opatrenia podujatia, kde na spisovateľa zaútočili.