Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Objavili baktériu, ktorá dokáže rozložiť ťažko recyklovateľný plast

Z polyuretánu sa vyrábajú aj plienky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

LONDÝN. Vedci objavili baktériu, ktorá sa živí toxickým plastom. Baktéria je schopná plast rozložiť a využiť ho na získanie energie na svoje fungovanie.

Objav opisuje štúdia vo vedeckom časopise Frontiers in Microbiology.

Nový druh baktérie objavili vedci na skládke plastov. Ide o prvý známy druh schopný rozložiť polyuretán, ktorý sa používa pri výrobe tenisiek, plienok, kuchynských špongií či penovej izolácie. Polyuretán sa väčšinou vyhadzuje na skládku, pretože proces jeho recyklácie je mimoriadne náročný.

Pri rozklade polyuretán vypúšťa toxické a karcinogénne chemikálie, ktoré zabijú väčšinu baktérií. Nová baktéria je však schopná prežiť.

Súvisiaci článok Našli húsenicu, ktorá za pár hodín zožerie igelitku. Vyrieši problém s plastovým odpadom? Čítajte

Podľa vedcov patrí do rodiny baktérií Pseudomonadaceae, ktoré dokážu žiť v náročných podmienkach. Baktéria vie polyuretán nielen rozložiť, ale ho aj využiť ako zdroj uhlíka, dusíka a energie.

Vedci upozorňujú, že prv než ju bude možné využiť pri recyklácii, je potrebný ďalší výskum. A ten môže trvať až desať rokov.

"Tieto zistenia predstavujú dôležitý krok pri recyklácií polyuretánových produktov," povedal pre denník Guardian Hermann Heipieper z Helmholtzovho centra pre environmentálny výskum v Lipsku, člen výskumného tímu, ktorý baktériu objavil.

Heipieper zdôraznil, že kým bude možné baktériu využívať vo veľkom, je potrebné znížiť využívanie plastov.

Od 50. rokov minulého storočia ľudia vyrobili a spotrebovali viac než osem miliárd ton plastov, ktoré znečisťujú zem a oceány. Vedci tvrdia, že hrozí "permanentná kontaminácia prírodného prostredia".

Očkovanie proti Covid-19.

Očkovanie ochráni pred najhorším priebehom.