Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

V zuboch objavili útvary, ktoré môžu odhaliť detaily o živote človeka

Vedci skúmali zubný cement.

Ilustračná fotografia. Vedci zistili, že zubný cement môže zaznamenať určité stresujúce situácie v živote človeka.Ilustračná fotografia. Vedci zistili, že zubný cement môže zaznamenať určité stresujúce situácie v živote človeka. (Zdroj: unsplash.com/Umanoide)

Ak sa chcete dozvedieť viac o živote stromu, pozriete sa na letokruhy. Nielenže odhalia jeho vek, ale môžu veľa napovedať aj o prostredí, v akom rástol a čo ho ovplyvňovalo.

Súvisiaci článok Vedci zistili, ako vyzerá dokonalý úsmev. Pomôžu aj ľuďom po mŕtvici Čítajte

Nová štúdia v časopise Scientific Reports naznačuje, že ľudské zuby dokážu zaznamenať život človeka podobným spôsobom. Obzvlášť, ak zažil stresujúce situácie ako uväznenie alebo pôrod.

Aj keď má výskum zatiaľ niekoľko obmedzení, raz by podľa vedcov mohol doplniť ďalšie detaily o živote našich dávnych predkov.

Viditeľná zmena

"Zub nie je iba nemennou a mŕtvou časťou kostry," ozrejmuje v tlačovej správe Newyorskej univerzity Paola Cerritová, zubná antropologička a hlavná autorka výskumu.

Jej tím sa pri výskume zameral na zubný cement. Toto tvrdé tkanivo pokrýva koreň a pomáha ukotviť zub v čeľusti. Vzniká postupne v každoročných vrstvách. Cement na rozdiel od iných zubných tkanív, ako napríklad sklovina, rastie počas celého života človeka.

Zub nie je iba nemennou a mŕtvou časťou kostry.

hlavná autorka Paola Cerritová

Keď sa na skúmané zuby získané z mŕtvych tiel pozreli cez špeciálny mikroskop, všimli si, že svetlo reagovalo na rôzne časti cementu inak. Inými slovami, odhalilo trvácne zmeny v štruktúre cementu.