Pondelok, 6. apríl, 2020 | Meniny má Irena

Našli zázračné kura, predchodcu modernej hydiny

Vták žil v čase dinosaurov.

Umelecké zobrazene "zázračného kuraťa" v jeho prirodzenom prostredí. Vták zrejme vážil okolo 400 gramov a žil na pobrežiach krátko pred pádom asteroidu.Umelecké zobrazene "zázračného kuraťa" v jeho prirodzenom prostredí. Vták zrejme vážil okolo 400 gramov a žil na pobrežiach krátko pred pádom asteroidu. (Zdroj: Phillip Krzeminski)

Vedci našli skamenelinu vtáka, ktorá by mohla ponúknuť nový pohľad na ranú evolúciu súčasných vtákov. Domnievajú sa, že nájdený tvor je predchodcom dnešnej hydiny.

Operenec pred 66,7 miliónmi rokov, teda v čase dinosaurov, obýval pobrežné oblasti dnešnej Belgicka. Vedci ho prezývajú "zázračné kura" pre jeho zobák, ktorý sa podobá tomu kuraciemu, píše agentúra Reuters.

Fosília vtáka, odborne nazvaného asteriornis maastrichtensis, na prvý pohľad vyzerala skôr ako niekoľko zlomených kostí končatín trčiacich z malého kameňa.

"Keď sme kameň prezreli pod tomografom, aby sme si tých niekoľko zlomených kostí lepšie prezreli, z počítačovej obrazovky na nás pozerala takmer kompletná lebka," opisuje prekvapivý nález paleontológ Daniel Field.

Súvisiaci článok Na Galapágoch sa pred zrakmi vedcov vyvinul nový druh vtáka Čítajte

Jeho tím o objave publikoval článok v odbornom časopise Nature. Lebka má niektoré znaky podobné s dnešnými vtákmi ako sú kurčatá, moriaky, prepelice, bažanty alebo kačice, husi a labute.

Vtáky sa vyvinuli z malých operených dinosaurov zhruba pred 150 miliónmi rokov. Mnoho z prvých vtákov po svojich dinosaurích predkoch zdedilo niektoré znaky, ako napríklad zuby, tie však vymizli po dopade meteoritu pred približne 66 miliónmi rokov. Katastrofa zapríčinila masívne vymieranie, zo zemského povrchu vtedy zmizli až tri štvrtiny všetkých druhov fauny i flóry.

Podľa súčasných odhadov sa spoločný predok všetkých 11 000 dnes žijúcich vtáčích druhov objavil zhruba pred 100 až 70 miliónmi rokov. Doteraz najstaršia nájdená skamenelina anatomicky moderného vtáka bola z doby pred 66,5 miliónmi rokmi. Nový nález naznačuje, že moderné vtáky mohli vzniknúť ešte pred pádom dávneho asteroidu.

DOI: 10.1038/s41586-020-2096-0

treba pozriet

Téma: Praveké príšery

Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Dinosaury, Evolúcia, Vtáky, Asteroid, ktorý vyhubil dinosaury

Nová riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová a minister školstva Gröhling.

Minúta po minúte: Prokurátor navrhol Marčekovi 25-ročný trest

V pondelok rozhodnú o ďalšom treste za vraždu Kuciaka.

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Stojí za Horalkami: Vírus? Sme pripravení aj na biologický atak

Jeden z najbohatších Slovákov Pavol Jakubec o koronakríze.

Pavol Jakubec
Soňa Pőtheová.

OTÁZKY A ODPOVEDE

Koronavírus našli u domácich zvierat, sú obavy namieste?

Sú známe štyri prípady vírusu u zvierat.

Majiteľ hladká svojho psa, ktorý sa pozerá von z okna v centre Prahy.

Miliónu druhov živočíchov hrozí v najbližších desaťročiach vyhynutie

Ľudská činnosť zmenila 75 percent pevniny a 66 percent morského prostredia.

Vráskavec obrovský.