Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Zistili, čo spôsobilo zvláštne pohasnutie hviezdy Betelgeuze

Hviezda opäť získava jasnosť.

Červený nadobor Betelgeuze je jednou z najväčších známych hviezd. Jej zvláštne správanie koncom minulého roka zaujalo astronómov a opäť vzbudilo otázky, či sa hviezda nepremení na supernovu.Červený nadobor Betelgeuze je jednou z najväčších známych hviezd. Jej zvláštne správanie koncom minulého roka zaujalo astronómov a opäť vzbudilo otázky, či sa hviezda nepremení na supernovu. (Zdroj: ESO/Digitized Sky Survey 2)

Zvláštne pohasnutie Betelgeuze spôsobil oblak prachu, ktorý obrovská hviezda uvoľnila. Oblak bol taký veľký, že ju zatienil.

Zistenie vyplýva z meraní teploty z polovice februára. Nameraná teplota naznačila jediné možné vysvetlenie.

Štúdiu zverejnia v časopise Astrophysical Journal Letters, zatiaľ je dostupná na webe arXiv.

Bežná súčasť života

Betelgeuze sa do pozornosti dostala ku koncu minulého roka. Jedna z najjasnejších hviezd na nočnej oblohe výrazne pohasla, jav bol viditeľný aj voľným okom.

Súvisiaci článok Čo sa deje s Betelgeuze? Sledujú hviezdu, ktorá sa premení na supernovu Čítajte

Keďže sa hviezda blíži ku koncu svojho života, astronómovia uvažovali, či strata jasnosti nie je predzvesťou supernovy, teda obrovskej hviezdnej explózie.

Podľa doterajších vedomostí k výbuchu malo dojsť až v ďalekej budúcnosti.

Pohasnutie hviezdy vysvetľovali spočiatku dve hypotézy. Mali ho spôsobiť buď vnútorné procesy vo hviezde alebo uvoľnený materiál, ktorý Betelgeuze zatienil. Nové pozorovania podporujú druhé vysvetlenie.

"U červených nadobrov to vidíme stále a je to bežná súčasť ich životného cyklu," ozrejmila v tlačovej správe Washingtonskej univerzity astronómka Emily Levesquová.

"Červené nadobry občas z povrchu uvoľnia materiál, ktorý ako prach obklopí hviezdu. Kým chladne a rozptyľuje sa, zrnká prachu zachytia časť svetla, ktorá smeruje k nám a obmedzí náš pohľad," doplnila.

Nie je dostatočne chladná

Príčinu pohasnutia odhalili merania teploty hviezdy. Podľa analýzy svetla Betelgeuze z polovice februára mala na povrchu priemernú teplotu 3325 stupňov Celzia. Hodnota je len o päťdesiat až sto stupňov menšia, než mala hviezda v roku 2004.

Ak by pohasnutie spôsobili vnútorné procesy Betelgeuze, nameraná povrchová teplota by musela byť oveľa nižšia.

"Porovnanie s našimi meraniami z roku 2004 hneď ukázalo, že teplota sa veľmi nezmenila. Vedeli sme, že správnou odpoveďou bol prach," napísal astronóm Philip Massey, spoluautor štúdie.

Hviezda koncom februára prestala pohasínať a jej jasnosť sa opäť začala zvyšovať, aj keď veľmi pomaly.

arXiv:2002.10463

Astronómia, Hviezdy, Supernova, Betelgeuze

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.