Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Archeológovia odkryli v Iraku kostru neandertálca. Naznačuje pohrebný rituál

Kostru objavili v jaskyni Šanidar.

Načítavam video...

BAGDAD. Archeológovia v irackej jaskyni odkryli zachovalú hornú časť kostry neandertálca a čiastočky peľu okolo nej.

Objav naznačuje, že neandertálci nad svojimi mŕtvymi vykonávali pohrebné rituály. Správu v stredu priniesol britský denník The Guardian, štúdiu zverejnili v časopise Antiquity.

Vzácna jaskyňa

Vedci tvrdia, že dobre zachovaná horná časť tela patrila neandertálcovi, ktorý žil približne pred 70-tisíc rokmi. Kostru objavili v jaskyni Šanidar v irackom Kurdistane.

Jedinec mal v čase smrti od 40 do 50 rokov. Pohlavie nie je známe. Archeológovia si myslia, že horná časť patrí ku kostre, ktorú objavili v 60. rokoch minulého storočia.

Jaskyňa Šanidar je jedným z najdôležitejších nálezísk súčasnej archeológie. Archeológovia v nej odkryli už desať neandertálcov - sedem dospelých a tri deti.

Nálezy veľkou mierou prispeli k objasneniu charakteristík vyhynutého druhu človeka a jeho spôsobu života.

Peľ nemusí byť priamym dôkazom

Pri analýze vzoriek pôdy v jaskyni okolo jednej z predošlých kostier vedci takisto objavili čiastočky peľu, z čoho usúdili, že neandertálci pochovávali svojich mŕtvych a vykonávali pohrebné rituály.

Hypotéza pomohla zmeniť dovtedy prevládajúci pohľad na neandertálcov ako na hlúpy, hrubý a brutálny druh človeka. Kritici však poukazovali na fakt, že peľ nie je priamym dôkazom pohrebných rituálov a mohla ho spôsobiť nedávna kontaminácia jaskyne.

Pri najnovšom objave však vedci takisto našli staroveké peľové zvyšky a zvyšky iných mineralizovaných rastlín, čo hypotézu pohrebných rituálov oživilo.

"Či už mŕtvi neandertálci, ktorých sme v jaskyni našli, žili niekoľko rokov, dekády alebo dokonca miléniá po sebe, je jasné, že Šanidar bolo vzácne miesto. Naznačuje to umiestnenie tiel," hovorí Graeme Barker z Cambridgskej univerzity.

DOI: 10.15184/aqy.2019.207

Bejrút krátko po výbuchu. Sýpka ostáva v rovnakej podobe dodnes.

Výbuch pred rokom zabil viac ako 200 ľudí. Vinníkov dodnes nepoznáme.

Peter Sagan.

Najbližšie dva roky bude jazdiť za Pro Team TotalEnergies.

ÚVO rozdal desiatky pokút.

Očkovanie proti Covid-19.

Očkovanie ochráni pred najhorším priebehom.