BRATISLAVA. Vo filme Parazit si hlavné postavy pomáhajú aj psychológiou presviedčania.
Ak ste film ešte nevideli spoilerov sa neobávajte.
Zameriame sa na detaily v komunikácii hlavných postáv, ktoré pomáhajú dosiahnuť morálne pochybné ciele. Analýzu si preto viac užijete, ak ste už film videli.
Jeho dej zachytáva šikovnosť šmelinárskej rodiny Kimovcov, ktorí využívajú viacero spôsobov, aby sa votreli s do priazne bohatej rodiny Parkovcov.
Postupne sa všetci členovia rodiny zamestnajú v domácnosti Parkovcov bez toho, aby ich rodinné väzby vyšli najavo (jediné, čo ich môže prezradiť je to, že všetci voňajú rovnako - chudobou a suterénom, ktorý obývajú).
Princípy presvedčivosti
Ako sa im to však podarí?
Kimovci využívajú niektoré z princípov presvedčivosti, ktoré opisuje v knihe Vplyv - Psychológia presviedčania americký psychológ Robert Cialdini.
Vedec venoval dva roky štúdiu techník, ktoré používajú predajcovia, realitní makléri, marketéri, ale aj ľudia pracujúci v službách na to, aby zmenili rozhodnutia ich zákazníkov.
Vedec identifikoval šesť základných princípov presvedčivosti, ktoré ovplyvňujú naše rozhodnutia. Niektoré z nich využívajú aj postavy vo filme Parazit.
Jessica a jej autorita
Hoci hlavnému hrdinovi pomôže k tomu, aby získal prácu doučovateľa angličtiny, odporúčanie jeho priateľa, zvyšok nenechá na náhodu.
Všimne si, že pani domu sa rozhliada po ďalšom učiteľovi - tútorovi výtvarnej výchovy pre jej svojského syna. Kim nezaváha a chopí sa príležitosti získať prácu aj pre svoju sestru.

Zatají akúkoľvek rodinnú väzbu. Tým by sa, prirodzene - aj v naivných očiach pani Parkovej - mohol javiť zaujatý.
Pani Parkovej sa pozdáva všetko zahraničné (obzvlášť americké), preto aj Kima hneď tituluje prezývkou Kevin. Sestru teda Kevin predstavuje ako známu “Jessicu”.
Pokračuje v budovaní Jessicinej autority poukazovaním na jej zahraničné vzdelanie v Štátoch. Kevin spomína jej reputáciu a jedinečné vyučovacie metódy, ktoré aj neposedným a nesústredeným deťom (podobným je aj syn pani Parkovej) pomáhajú dostať sa do dobrých škôl.
V závere využíva vzácnosť, keď vyzdvihuje, že si nie je istý, či Jessica bude môcť prísť, keďže je po nej veľký dopyt. Hoci nezamestnaná sestra si medzi tým vypĺňa voľný čas naháňaním susedovej wifi.
Každý z princípov (autorita a sociálne schválenie a vzácnosť) je účinný v rôznych situáciách. Veda nám hovorí, že je dôležité, aby sme ostatným signalizovali, čo nás robí človekom na správnom mieste (dôveryhodnou autoritou) ešte pred tým, než sa pokúsime ich rozhodnutie akokoľvek ovplyvniť.
Cialdini v knihe opisuje účinný spôsob budovania autority, tým, že na kvality nepoukáže samotný človek (ktorý by mohol javiť ako chválenkár), ale tretia strana.
Popisuje príklad firmy obchodujúcej s nehnuteľnosťami, ktorá bola schopná zvýšiť počet uzavretých kontraktov o pätnásť percent jednoduchou zmenou v predstavovaní ich zamestnancov ako odborníkov.
Recepčná totiž pred tým než klienta prepojila na pracovníka, ktorý sa mu bude venovať, stručne predstavila jeho skúsenosti a expertízu.
Vzácnosť a kvalitný papier
Vzácnosť funguje ako mentálna skratka, čo je vzácne to je hodnotné. Preto sme viac motivovaní konať. Jednou z možností ako vybudovať v očiach zákazníka pocit vzácnosti, je exkluzivita.
Tú Kimovci využívajú, keď chcú zamestnať aj posledného člena rodiny - pani Kim - ako pomocnicu v domácnosti.
Fiktívna firma the Care funguje na princípe členstva pre VIP zákazníkov. Kimovci pamätajú na každý detail. Okrem vizitky s jednoduchým dizajnom a kvalitným papierom, ktorý evokuje prémiovosť, kladie the Care na uchádzačov o ich službu určité nároky.
Na to, aby sa kvalifikovali, musia poskytnúť mnoho údajov, mimo iného aj dokladovanie príjmu. Neprekvapí, že pani Park sa ide potrhať, aby sa kvalifikovala.
Prémiový papier možno využiť aj pre dobrý zámer. Napríklad ak je cieľom vyzbierať viac peňazí na charitu.
Britský marketér Rory Sutherland v online master class zameranej na využitie zákazníckej psychológie v biznise, spomína príklad kampane, v ktorej testovali viacero spôsobov ako zvýšiť počet príspevkov od dobrovoľných darcov.
Jedným z nich bolo zvýšiť kvalitu papiera obálky, do ktorej mohli občania spojeného kráľovstva prispieť.
Táto drobná zmena zvýšila obnos vyzbieraných peňazí v priemere o desať percent.
Autorka pracuje v spoločnosti Mindworx.
Autor: Kristína Radová, Mindworx