Utorok, 14. júl, 2020 | Meniny má KamilKrížovkyKrížovky

Našli 5700 rokov starú žuvačku. Odhalili z nej DNA pravekej ženy

Brezový decht využívali aj ako lepidlo.

Umelecká podobizeň ženy, ktorá žila pred 5600 rokmi a žula brezový decht.Umelecká podobizeň ženy, ktorá žila pred 5600 rokmi a žula brezový decht. (Zdroj: Tom Björklund)

BRATISLAVA. Pred 5 700 rokmi vypľula požutú hmotu z brezového dechtu do plytkej lagúny na juhu dnešného Dánska.

Dávnu žuvačku teraz objavili výskumníci a dokázali z nej získať DNA mladej ženy, ktorá žila na konci mladej kamennej doby. Pomenovali ju Lola.

Je to prvýkrát, čo vedci získali celý ľudský genóm z iného materiálu ako z ľudskej kosti. Objav opisujú vo vedeckom časopise Nature Communications.

Jedla kačacinu

Súvisiaci článok Neandertálci mohli vyhynúť preto, že nemali š ťastie Čítajte

Požutý brezový decht objavili na nálezisku Syltholm na juhu Dánska. Organické materiály sa na tomto mieste dobre zachovali, pretože sú ukryté v hustom bahne.

Z DNA v nájdenej v žuvačke vedci okrem pohlavia zistili aj to, že žena mala s veľkou pravdepodobnosťou tmavé vlasy, tmavú kožu a modré oči.

Stopy jedla v brezovej hmote zas naznačujú, že jej posledným známym jedlom boli lieskové oriešky a mäso z divej kačice. V dechte sa nachádzali aj baktérie, ktoré spôsobujú ochorenie ďasien.

Brezová žuvačka

Brezový decht sa získava zahriatím brezovej kôry. Ako lepiaca hmota sa používal už pred 760-tisíc rokmi. Dávni ľudia ho využili napríklad pri výrobe kamenných nástrojov.

Na niektorých archeologických náleziskách sa našli drobné zhluky brezového dechtu, v ktorých boli stopy po zuboch. Keďže hmota rýchlo tuhne, je možné, že ju ľudia kedysi pred použitím najskôr predžuli.

Jedna hypotéza však hovorí, že pravekí ľudia brezový decht používali podobne ako dnešnú žuvačku.

Mohli si ňou napríklad uľavovať od problémov so zubami, keďže breza má mierne antiseptické účinky. Je tiež možné, že hmotu využívali ako prehistorickú žuvačku, na zahnanie hladu či ako zábavku vo forme žuvania.

DOI: 10.1038/s41467-019-13549-9

Téma: Archeológia

Gény a genetika, Pravek, DNA

Koniec lacným nákupom z Číny, tovar sa predraží

Od nového roka sa bude platiť clo a DPH aj na lacné tovary.

Vysoké Tatry.

Ako sa vyrovnať s protestami

Poslanci OĽaNO si všimli, že pred parlamentom protestovali ľudia proti ich snahám urobiť zo Slovenska farskú republiku.