Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Asteroid Bennu uvoľňuje úlomky, vedci nevedia, prečo

Sonda prinesie vzorku z povrchu.

Vyvrhnutie čiastočiek, ako jav videla sonda OSIRIS-REx 6. januára 2019.Vyvrhnutie čiastočiek, ako jav videla sonda OSIRIS-REx 6. januára 2019. (Zdroj: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin)

BRATISLAVA. Krátko po príchode sondy OSIRIS-REx k planétke Bennu čakalo vedcov nečakané zistenie.

Svetlé bodky na záberoch najprv považovali za hviezdy v pozadí, no čoskoro si uvedomili, že sa pozerajú na materiál, ktorý čosi vyvrhlo z povrchu telesa. Bennu zrejme nie je mŕtvy asteroid.

V novej štúdii, ktorú zverejnili vo vedeckom časopise Science , astronómovia z NASA predstavili svoje zistenia.

Dvesto čiastočiek naraz

Výskumníci si všimli tri vyvrhnutia, ku ktorým došlo 6. a 19. januára a 11. februára. Všetky sa udiali na rôznych miestach, prvý fenomén na južnej pologuli, druhý a tretí blízko rovníka.

Súvisiaci článok Prečo letíme k planétke? Lebo sa bojíme Čítajte

Čiastočky mali rôznu veľkosť, niektoré boli menšie ako 2,5 centimetra – iné mali aj desať. Pri najväčšom vyvrhnutí 6. januára vedci napočítali zhruba dvesto čiastočiek, ktoré sa uvoľnili z povrchu objektu.

Najskôr buď krátko obiehali Bennu a následne opäť dopadli na jeho povrch, alebo unikli do okolitého vesmíru. Pohybovali sa rýchlosťou približne tri metre za sekundu.

Sonda už počas nasledujúceho leta odoberie vzorku z asteroidu. Na Zem sa vráti v septembri 2023. Astronómovia dúfajú, že odobratá vzorka povie čosi o zložení a vlastnostiach čiastočiek.

Existuje totiž šanca, že môže obsahovať také kúsky, ktoré Bennu vyvrhol a ktoré neskôr opäť dopadli na jeho povrch.

Niekoľko vysvetlení javu

Prvým vysvetlením úkazu je náraz malých úlomkov zo zrážok väčších telies – meteoroidov – do povrchu planétky. Úlomky by pri dopade mohli uvoľniť čiastočky na povrchu a zdvihnúť ich.

Súvisiaci článok Nečakaný objav, na povrchu asteroidu Bennu našli stopy po vode Čítajte

Ďalším je štiepenie povrchu a skál pod vplyvom teplôt. Bennu sa okolo osi otočí raz za približne 4,3 hodiny. Počas noci je na telese extrémne chladno, počas popoludnia – keď sonda zaznamenala tri vyvrhnutia – je teplota pomerne vysoká. Výrazné zmeny teplôt by mohli narúšať celistvosť skál.

Treťou možnosťou je uvoľňovanie vodnej pary. Keď sa voda zachytená v skalách zohreje, vznikne tlak, ktorý by po uvoľnení mohol vyvrhnúť zo skál čiastočky.

DOI: 10.1126/science.aay3544

Ústavný súd sídli v Košiciach.

Ústavný súd nariadil prepustneie z väzby po štrnástich rokoch.

Parlament čaká hlasovanie o skrátení kolúznej väzby.

Nezvyčajnú metódu testovali na prasatách.

Predpokladá sa, že nový druh bude vedecky pomenovaný v roku 2022.

Lady Dimitrescu z Resident Evil Village.

S brokovnicou proti vlkolakom a trojmetrovej dáme.

Problém nastal počas zážihu druhého stupňa rakety Electron.

15. máj