SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

V Prievidzi zasiahli vedci, ľudia prestali hádzať ohorky na zem

Zisky a straty nás motivujú inak, ako by sme si mysleli.

Znečistenie ohorkami pred zásahom.Znečistenie ohorkami pred zásahom.(Zdroj: Mindworx)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Poučka klasickej ekonómie o dokonale racionálnom človeku, ktorý sa rozhoduje na základe ziskov a strát, v skutočnosti príliš nefunguje. Zväčša sa rozhodujeme intuitívne, skratkovito a naše správanie býva ovplyvnené prostredím.

Všetci sme už prešli cez priechod na červenú len preto, že sa cez cestu rozhodli prejsť aj ďalší chodci a každý z nás cíti väčšie nutkanie pridať položku do košíka, keď na nás v e-shope zasvieti známa veta „Tento produkt si práve prezerá 30 zákazníkov."

Takéto správanie je pre vedcov dlho zdrojom fascinácie a umožnilo vznik vedného odboru s názvom behaviorálna ekonómia. Tá skúma práve chyby v ľudskom rozhodovaní a dáva nám nástroje, pomocou ktorých je možné sa týmto chybám vyhnúť.

Ako je možné pomocou poznatkov tejto disciplíny predvídať a meniť ľudské správanie tak, aby z neho profitoval nielen jednotlivec, ale aj jeho okolie?

Pomôže rivalita

Mesto Prievidza sa rozhodlo vyriešiť problém so znečistením ulíc, konkrétne s nadmerným množstvom cigaretových ohorkov v okolí smetných košov pri nákupnom stredisku v centre mesta.

Nachádzal sa tam síce smetný kôš s priestorom na uhasenie cigariet, no väčšina ohorkov aj napriek tomu skončila na zemi. Do projektu zameraného na zmenu správania občanov sa zapojili aj behaviorálni experti.

Za úlohu mali navrhnúť vhodné riešenie a odmerať jeho efekt. Inými slovami, spočítať počet odhodených cigaretových ohorkov na zemi pred a po zásahu.

Výskumníci použili techniku zvanú nudge. Jedná sa o malú, jednoduchú zmenu v prostredí. Tá nijak neobmedzuje možnosti, no zároveň navádza často automatické a nevedomé správanie ľudí istým smerom.

V tomto prípade k tomu, aby ľudia odhodili ohorok do smetného koša, nie na zem. Nudge-om bola krabica umiestnená v blízkosti smetného koša.

Tá mala špeciálny dizajn a obsahovala dve komory, do ktorých mohli ľudia vhadzovať ohorky a zároveň tým hlasovať za ich obľúbený športový tím.

Toto riešenie využívalo skutočnosť, že v Prievidzi je veľa ľudí, ktorí fandia miestnemu basketbalovému klubu. Druhou možnosťou, za ktorú mohli občania hlasovať, bol najväčší rival Prievidze “Handlová”.

Práve to viac ľudí motivovalo k tomu, aby hlasovali, a ohorok tak skončil v koši, nie na chodníku.

Pred nainštalovaním krabice bolo na zemi v okolí koša 124 cigaretových ohorkov. Po ich ďalšom spočítaní po prvom týždni sa ich počet znížil na 24, čo znamenalo takmer 81-percentný pokles.

Efekt sa preukázal aj po ďalšom počítaní po dvoch týždňoch, kedy bolo na zemi 26 ohorkov. Prevažná časť z nich skončila v krabici.

Inde vo svete

Podobné riešenie fungovalo aj v zahraničí. Štúdia z roku 2016 priniesla zníženie znečistenia ohorkami o 66 percent. Úspech mal aj projekt Neat Streets z Veľkej Británie, ten sa sústredil aj na znečistenie pohodenými žuvačkami.

Po meste boli rozmiestnené tabule, na ktorých sa nalepením žuvačky na miesto označené krížikom pomaly odkrývala odpoveď na rôzne otázky alebo zobrazovali obrázky. V rámci tejto kampane sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 16 percent.

Londýnsky projekt Chewing Gum Action Group sa taktiež rozhodol bojovať s odhadzovaním žuvačiek, no trochu iným spôsobom. Na prehliadaný problém sa snažili ešte viac upozorniť.

Každú zahodenú žuvačku označili výrazným sprejom. Ľudia tak lepšie videli dôsledky toho, keď žuvačku na zem odhodia.

Táto kampaň sa rozšírila aj do Birminghamu, Severného Írska, Lincolnshiru, Škótska, Hampshiru, Merseyside a Cambridge. Priemerne sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 38 percent.

Podobné riešenia zďaleka nie sú všetkým, čo nám behaviorálna ekonómia ponúka. Jej poznatky nám nielen umožňujú jednoducho zlepšiť životy bežných ľudí, no predvídať aj ľudské správanie a zlepšiť ich rozhodnutia aj v omnoho dôležitejších oblastiach. Napríklad v zdravotnej starostlivosti, či fundraisingu. Veľké využitie nachádza aj v oblasti biznisu, marketingu, či ľudských zdrojoch.

Autor je behaviorálny konzultant.

Text vznikol v spolupráci so spoločnosťou Mindworx. Ak vás zaujal a chceli by ste sa o behaviorálnej ekonómii dozvedieť viac, môžete tak spraviť tu.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a vľavo Erik Tomáš (obaja SMER).
Policajt pred hotelom na Tenerife.
Cynická obluda

Útecha pre Kočnera

Sú jednoducho voliči, ktorým veci a zjavné súvislosti nedoklapnú absolútne nikdy. Momentálne je ich asi 17 percent.

Neprehliadnite tiež

ARCHÍVNY TEXT

Mozog starne už v tridsiatke, tieto potraviny ho ochránia

Luteín bojuje proti kognitívnemu starnutiu.

Luteín, ktorý nájdete v špenáte alebo zimnej kapuste, ochráni mozog pred starnutím.
Ilustračné foto.

Aj dospelý mozog tvorí nové nervové bunky. Načo nám sú?

Mať dlhý chvost a ostré zuby sa vypláca.

Neuróny v mozgu.