SME
Utorok, 7. apríl, 2020 | Meniny má Zoltán

Elektrické lietadlo z NASA môže vzlietnuť už budúci rok

Stroj má byť vhodný na krátke lety.

Počítačová simulácia letu experimentálneho lietadla X-57 Maxwell v konečnej fáze. Počítačová simulácia letu experimentálneho lietadla X-57 Maxwell v konečnej fáze. (Zdroj: NASA Langley/Advanced Concepts Lab, AMA, Inc)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Autá nie sú jediným dopravným prostriedkom, ktorý v záujme udržateľnosti skúša prejsť na elektrický pohon.

O podobné riešenie sa snažia aj letecké spoločnosti. Na experimentálnom elektrickom lietadle pracuje aj NASA.

Ich model sa volá X-57 Maxwell. Prvú verziu koncom minulého týždňa predstavili novinárom.

Stroj by mohol vzlietnuť už koncom budúceho roka.

Tri fázy vývoja

NASA pracuje na experimentálnom stroji od roku 2015. X-57 Maxwell je vlastne upravenou verziou talianskeho ľahkého dvojmotorového lietadla Tecnam P2006T.

Model z NASA je v súčasnosti v prvej fáze vývoja s názvom Modification II. Namiesto dvoch spaľovacích motorov mu na krídla pripevnili zatiaľ dva z plánovaných štrnástich elektrických motorov.

Súvisiaci článok Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Inžinieri môžu stroj testovať zatiaľ na zemi. V rámci toho odskúšajú aj pohyb lietadla po dráhe vlastnou silou.

Vo fáze Modification III posunú dva terajšie motory na konce celkom nových krídel, ktoré zatiaľ vyvíjajú.

V konečnej fáze dostanú krídla zvyšných dvanásť menších motorov, ktoré budú pomáhať pri vzletoch a pristátiach. Na samotný let postačia dva hlavné motory.

Prinesie viaceré výhody

Elektrické motory experimentálneho lietadla budú poháňať lítiovo-iónové batérie. Takýto pohon má oproti pohonu na letecké palivo niekoľko výhod.

Celý systém je menší a menej hlučný. Keďže má menej pohyblivých súčiastok, bude jednoduchší na údržbu. Nižšia hmotnosť zas dovolí spotrebovať menej energie.

NASA vzhľadom na technologické obmedzenia batérií nečaká, že pripravované elektrické lietadlo bude veľmi rýchle alebo že bude mať veľký dolet. Ideálne by mohlo byť na krátke lety.

Súvisiaci článok Nové lietadlo NASA bude mať namiesto čelného skla veľký displej Čítajte 

NASA dúfa, že X-57 prinesie dôležité technológie, ktoré letový priemysel posunú smerom k udržateľnosti a ktoré môžu využiť aj komerčné spoločnosti.

"Zameriavame sa na veci, ktoré pomôžu celému priemyslu, nie iba jednej spoločnosti," povedal pre agentúru Reuters projektový manažér Brent Cobleigh z Letového výskumného strediska NASA na leteckej základni Edwards.

Najčítanejšie na SME Tech

treba pozriet

Téma: Vesmír

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
NASA, Lietadlá

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď: Nákup transportérov zruším, upraviť treba aj splátky za stíhačky

Minister obrany hovorí, že pre boj s koronavírusom má viaceré alternatívy aj armáda.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Samuela Marca

Toto sme o Matovičovi vedeli v roku 2020 (píše Samo Marec)

Takíto ľudia sa nakoniec odkopú vždy, ale krízy milujú.

Predseda vlády Igor Matovič.
Ilustračné foto.