Článok pokračuje pod video reklamou
BRATISLAVA. Autá nie sú jediným dopravným prostriedkom, ktorý v záujme udržateľnosti skúša prejsť na elektrický pohon.
O podobné riešenie sa snažia aj letecké spoločnosti. Na experimentálnom elektrickom lietadle pracuje aj NASA.
Ich model sa volá X-57 Maxwell. Prvú verziu koncom minulého týždňa predstavili novinárom.
Stroj by mohol vzlietnuť už koncom budúceho roka.
Tri fázy vývoja
NASA pracuje na experimentálnom stroji od roku 2015. X-57 Maxwell je vlastne upravenou verziou talianskeho ľahkého dvojmotorového lietadla Tecnam P2006T.
Model z NASA je v súčasnosti v prvej fáze vývoja s názvom Modification II. Namiesto dvoch spaľovacích motorov mu na krídla pripevnili zatiaľ dva z plánovaných štrnástich elektrických motorov.

Inžinieri môžu stroj testovať zatiaľ na zemi. V rámci toho odskúšajú aj pohyb lietadla po dráhe vlastnou silou.
Vo fáze Modification III posunú dva terajšie motory na konce celkom nových krídel, ktoré zatiaľ vyvíjajú.
V konečnej fáze dostanú krídla zvyšných dvanásť menších motorov, ktoré budú pomáhať pri vzletoch a pristátiach. Na samotný let postačia dva hlavné motory.
Prinesie viaceré výhody
Elektrické motory experimentálneho lietadla budú poháňať lítiovo-iónové batérie. Takýto pohon má oproti pohonu na letecké palivo niekoľko výhod.
Celý systém je menší a menej hlučný. Keďže má menej pohyblivých súčiastok, bude jednoduchší na údržbu. Nižšia hmotnosť zas dovolí spotrebovať menej energie.
NASA vzhľadom na technologické obmedzenia batérií nečaká, že pripravované elektrické lietadlo bude veľmi rýchle alebo že bude mať veľký dolet. Ideálne by mohlo byť na krátke lety.

NASA dúfa, že X-57 prinesie dôležité technológie, ktoré letový priemysel posunú smerom k udržateľnosti a ktoré môžu využiť aj komerčné spoločnosti.
"Zameriavame sa na veci, ktoré pomôžu celému priemyslu, nie iba jednej spoločnosti," povedal pre agentúru Reuters projektový manažér Brent Cobleigh z Letového výskumného strediska NASA na leteckej základni Edwards.