Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Ako pozorovať vzácny prechod Merkúru pred Slnkom

Pri pozorovaní nezabudnite na ochranu očí.

Prechod Merkúru pred Slnkom v máji 2016. Planéta sa nachádza vpravo dolu od stredu hviezdy.Prechod Merkúru pred Slnkom v máji 2016. Planéta sa nachádza vpravo dolu od stredu hviezdy. (Zdroj: NASA/JPL)

BRATISLAVA. V pondelok budú môcť ľudia takmer na celej planéte sledovať prechod Merkúra pred Slnkom.

Úkaz bude čiastočne viditeľný aj z územia Slovenska. Začne sa krátko po 13.30 popoludní a skončí sa približne po 19.00 hod. Keďže Slnko zapadne krátko po šestnástej hodine, zo Slovenska bude vidno len časť prechodu.

"Slnko bude klesať každou minútou nižšie a nižšie k obzoru, preto bude dôležité nájsť si miesto s čo najmenej rušeným obzorom pre čo najdlhšie pozorovanie. Teda bez stromov, kopcov, domov," vysvetlil pre denník SME astronóm Marek Husárik z Astronomického ústavu SAV.

Merkúr je veľmi malá planéta, voľným okom ju neuvidíte. V pozorovaní môže pomôcť napríklad teleobjektív fotoaparátu či ďalekohľad. Na displeji alebo v okulári sa planéta ukáže ako drobná putujúca bodka na slnečnom disku.

Súvisiaci článok Magnetické tornáda a lúče kráterov. Ako vyzerá Merkúr Čítajte

Pri pozorovaní si však treba dať pozor, aby ste si nepoškodili zrak. Mali by ste prijať rovnaké opatrenia ako pri sledovaní zatmenia Slnka, radí Husárik.

Najdôležitejšie je použiť špeciálny slnečný filter, ktorý vyzerá ako alobal. Dá sa kúpiť aj na Slovensku.

Z filtra môžete vyrobiť clonu na objektív fotoaparátu, teleskopu či ďalekohľadu. V žiadnom prípade si nedávajte filter medzi okulár a oči.

"Nepoužívajte žiadne diskety či začmudené sklíčka. Teoreticky by sa dalo použiť zváračské sklo v helmách, ale odporúčam aspoň dve sklá," varuje astronóm pred potenciálnym poškodením zraku.

Prechod Merkúru pred Slnkom je vzácny úkaz, ku ktorému dochádza v priemere trinásťkrát za storočie. Naposledy sa dal pozorovať v máji pred tromi rokmi.

Ak pondelkový prechod neuvidíte, na najbližší si budete musieť počkať do 13. novembra 2032.

Slnko, Astronómia, Merkúr

Skutočná otázka

Matovič mal pravdu. SaS aj Za ľudí nakoniec usúdili, že zasa až tak im Kollárov pofidérny titul neprekáža.

Hygienik Mikas: Ak sa situácia zhorší, budem biť na poplach

Ján Mikas vraj netušil, že zo sanitárnych dní v nedeľu vznikne taký politický problém.

Hlavný hygienik SR, Ján Mikas
Obvinený Norbert Bödör prichádza na Špecializovaný trestný súd

Červoň druhu Siphonops annulatus, ktorú skúmali v novej štúdii. Vedci v jej ústach objavili doteraz neznáme žľazy, ktoré by mohli vylučovať jed. Veľmi sa totiž podobajú na podobné orgány u hadov.

Vedci identifikovali drobného predka dinosaurov

Objavy naznačujú, že veľkým dinosaurom predchádzali menšie živočíchy.

Fosília Ida. Stará 47 miliónov rokov, veľká 53 centimetrov, zrejme v deviatom či desiatom mesiaci života.
Podcast Pravidelná dávka

Do biológie ukryli štyri bilióny dolárov

Bioinžinierstvo a syntetická biológia sú o ekonomickom prínose.