Utorok, 14. júl, 2020 | Meniny má KamilKrížovkyKrížovky

Štúdia tvrdí, že objavila domovinu všetkých moderných ľudí

Niektorí odborníci závery spochybnili.

Vanessa Hayesová sa rozpráva s predákom Ikun Ikunta, ktorý žije v oblasti Afriky, kde sa zrodili prví moderní ľudia. Vanessa Hayesová sa rozpráva s predákom Ikun Ikunta, ktorý žije v oblasti Afriky, kde sa zrodili prví moderní ľudia. (Zdroj: Chris Bennett, Evolving Picture, Sydney, Australia)

BRATISLAVA. Prapôvodná domovina dnešných ľudí sa nachádza južne od rieky Zambezi v africkom štáte Botswana. Na tomto mieste pred dvestotisíc rokmi žila prvá populácia anatomicky moderného človeka.

Naznačuje to štúdia vo vedeckom časopise Nature. Krátko po zverejnení niektorí odborníci výsledky štúdie spochybnili.

Súvisiaci článok Objavili najstarší dôkaz o odchode moderných ľudí z Afriky Čítajte

Vedci už dlho vedia, že moderný človek sa zrodil v Afrike pred viac ako dvestotisíc rokmi. Doteraz však nebolo známe miesto, kde vznikla prvá populácia.

Nájdené fosílie naznačovali, že moderný človek sa zrodil na východe Afriky. Genetické analýzy zas ukazovali na juh svetadielu.

Odborníčka na genomiku Vanessa Hayesová z univerzity v Sydney s kolegami v novej štúdii naznačuje, že prvá populácia moderných ľudí mohla vzniknúť v oblasti Makgadikgadi–Okavango v južnej Afrike.

K záveru dospeli na základe časovej osi vývoja človeka, etno-lingvistických a geografických dát, genetických údajov dnešných Afričanov a rekonštrukcie dávnej klímy.

V domnelej pôvodnej domovine moderných ľudí dnes prevláda púšť a soľné pláne.

Pred stovkami tisíc rokov však bolo na mieste rozľahlé jazero. Mohlo byť až dvakrát väčšie ako moderné Viktóriino jazero, ktoré má rozlohu približne 59-tisíc štvorcových kilometrov. To je o desaťtisíc štvorcových kilometrov viac, ako má územie Slovenskej republiky.

Pred dvestotisíc rokmi sa začalo jazero rozdeľovať a na mieste vznikala rozľahlá mokraď. V oblasti s bujnou vegetáciou sa mohli usídliť moderní ľudia a zostať tam približne sedemdesiattisíc rokov.

Keď sa začala v Afrike meniť klíma, ľudia sa postupne rozptýlili.

Podľa niektorých odborníkov, ktorí sa na výskume nepodieľali, nie je nová štúdia dostatočne rozsiahla, aby mohla určiť presné miesto vzniku moderného človeka.

"Som presvedčený, že južná Afrika, bola v ľudskej evolúcii dôležitou oblasťou," hovorí pre magazín Science populačný genetik Aylwyn Scally z univerzity v Cambridgei. Dodáva však, že DNA žijúcich ľudí nedokáže odhaliť presné umiestnenie predkov ľudí. Na to by vedci potrebovali starovekú DNA alebo veľmi dobre zachované a datované fosílie, vysvetľuje populačný genetik Pontus Skoglund z Inštitútu Francisa Cricka v Londýne.

DOI: 10.1038/s41586-019-1714-1

Téma: Gény a genetika

Predkovia ľudí, Evolúcia, Evolúcia človeka

Koniec lacným nákupom z Číny, tovar sa predraží

Od nového roka sa bude platiť clo a DPH aj na lacné tovary.

Naya Riverová.
Vysoké Tatry.

Ako sa vyrovnať s protestami

Poslanci OĽaNO si všimli, že pred parlamentom protestovali ľudia proti ich snahám urobiť zo Slovenska farskú republiku.