Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Vo výtryskoch z Enceladu našli nové organické zlúčeniny

Vedci stále skúmajú údaje z Cassini.

Výtrysky vodnej pary a ľadových zrniek z mesiaca Enceladus.Výtrysky vodnej pary a ľadových zrniek z mesiaca Enceladus. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech/SSI)

WASHINGTON. Vo výtryskoch zo Saturnovho mesiaca Enceladus vedci našli nové organické zlúčeniny na báze kyslíka a dusíka. V utorok to oznámil americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Podobné zlúčeniny sú na Zemi súčasťou chemických reakcií, ktoré produkujú aminokyseliny, základné bloky života.

Zistenie je výsledkom analýzy informácií, ktoré o mesiaci a planéte Saturn zistila sonda Cassini počas svojej trinásťročnej misie. Misia sa skončila pred dvoma rokmi plánovaným pádom sondy do atmosféry Saturnu.

Údaje, ktoré sonda stihla poslať, budú vedci podľa NASA skúmať ešte desiatky rokov.

Súvisiaci článok Skúmala Enceladus: Má gejzíry a je kandidátom na nájdenie mimozemského života Čítajte

Zlúčeniny našiel analyzátor kozmického prachu CDA. Prístroj tiež zaznamenal, že zrnká ľadu z výtryskov sa dostali až k prstencom Saturnu.

Vedci predpokladajú, že z jadra Enceladu prúdi hydrotermálnymi prieduchmi materiál, ktorý sa mieša s vodou podpovrchového oceánu na mesiaci. Do vesmíru sa potom dostane puklinami na povrchu v podobe vodnej pary alebo zrniek ľadu.

"Pri správnych podmienkach by tieto molekuly vychádzajúce z hlbokého oceánu Encelada mohli prejsť rovnakou reakciou, akú poznáme na Zemi. Ešte nevieme, či aminokyseliny sú pre existenciu života mimo Zeme nevyhnutné," vysvetlil Nozair Khawaja, vedúci výskumného tímu Slobodnej univerzity Berlín, ktorý sa na objave podieľal.

"No nález molekúl, ktoré tvoria aminokyseliny, je dôležitý kúsok do skladačky."

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.