Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Zdenko Machala (profil finalistu vedeckého ocenenia)

Studená plazma môže zmeniť medicínu.

Zdenko Machala.Zdenko Machala. (Zdroj: Linda Kisková Bohušová)

Tento článok si môžete prečítať vďaka ESET Science Award, oceneniu madácie ESET, ktoré podporuje výnimočnú vedu na Slovensku.

Anketa:
3322
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 8836

Anketa už bola ukončená.

O plazme – plyne plnom nabitých častíc – sa vo vede zväčša hovorí v súvislosti s vesmírom alebo termojadrovou fúziou. Plazma sa nachádza sa v hmlovinách, vo hviezdach, v medzihviezdnom priestore či vo vrchnej časti zemskej atmosféry. Každý pozná blesky, veľké atmosférické výboje, v ktorých tiež vzniká plazma.

Vo vesmíre plazma bežne dosahuje veľmi vysoké teploty. No plazma sa dá vytvoriť aj tak, že plyn má oveľa nižšiu teplotu, až na úrovni izbovej. Reč je studenej plazme, ktorú skúma vedec Zdenko Machala z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského.

Na Slovensku založil úplne novú výskumnú oblasť – biomedicínske využitie plazmy. Aj vďaka jeho práci plazma postupne nachádza využitie pri dezinfekcii rán či liečbe rakoviny.

Dokáže ničiť rakovinové bunky

Kľúčová pri využití plazmy v každodennom živote je práve nízka teplota. Dosiahnuť sa dá pomocou špeciálnych elektrických výbojov.

"Mohli by ste do nej strčiť prst a nič sa vám nestane. Takto sa dá využiť aj na priamy kontakt s bunkami a živým tkanivom," vysvetľuje pre denník SME Machala.

Studená plazma sa dá použiť pri dezinfekcii akútnych i chronických rán, kde pomáha rýchlejšiemu hojeniu. Využitie nájde aj pri zákrokoch v koreňových kanálikov v zuboch, namiesto agresívnych chemikálií. Ukazuje sa tiež, že pri správnom dávkovaní dokáže selektívne ničiť rakovinové bunky, čím by mohli zmenšovať rakovinové nádory.

"Toto je základ, aby liečba bola selektívna, aby pacient čo najmenej trpel. Chemoterapia je pomerne málo selektívna a je nepríjemná," pokračuje vedec.

Machala skúma aj vodu či vodné roztoky ošetrené studenou plazmou, ktoré by tiež mohli mať podobné antibakteriálne alebo protirakovinové účinky ako samotná plazma. Tá totiž do vody prenáša aktívne častice, ktoré v roztoku vyvolávajú ďalšie reakcie. Dostať takúto tekutinu na správne miesto v tele je už potom ľahké.

"Detailné vedomosti, ktoré nadobudol o chemickom zložení tekutín ošetrených plazmou, sú pre našu oblasť extrémne cenné," opísala Machalovu prácu profesorka Annemie Bogaerts z Antverpskej univerzity v Belgicku, ktorá s ním nadviazala spoluprácu.

Rozmanité využitie

Plazma dokáže aj účinne zabíjať mikroorganizmy, baktérie, spóry, vírusy. Dá sa preto využívať na sterilizáciu medicínskych nástrojov a pomôcok. Najmä tých, ktoré by sa pri sterilizácii teplom zničili, ako plastové trubice, katétre či endoskopy.

Uplatnenie výskumu môže prísť v dohľadnom čase. V oblasti antibakteriálnych účinkov boli napríklad v Nemecku certifikované viaceré riešenia pre ambulancie. Plazmu už teraz občas používajú pri terapii vo finálnych štádiách rakoviny.

Machala v roku 2015 predstavil malé plazmové pero, ktoré pomocou elektrického výboja v obyčajnom vzduchu vytvára plazmu. Pero dokáže dezinfikovať malé rany ako napríklad porezaný prst, ktoré sa potom hoja rýchlejšie.

Pero by malo podľa vedca obrovský potenciál najmä v rozvojových krajinách s vysokou infekčnosťou, kde nemajú elektrinu či čistú vodu a ľudia zbytočne umierajú.

"Je veľmi jednoduché preukázať, že slovenský výskum prináša na medzinárodnú úroveň, za čo sa mu dostáva uznanie, a že je jedným z hlavných hráčov v oblasti plazmovej medicíny," opisuje Machalovu prácu Luis Mir, riaditeľ výskumného centra rakoviny Institute Gustave Roussy v Paríži.

Téma: Slovensko

ESET Science Award

Pražský súd zobral Majského do predbežnej väzby

Podnikateľ podal proti rozhodnutiu sťažnosť.

Majského privádzajú na súd.
Virologické testy na tzv. prasaciu chrípku  A(H1N1).
75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Zničili celé mesto. Muži z Enola Gay nemali výčitky

Ušetrili sme veľa ľudských životov, tvrdili chlapi z lietadla, ktoré zhodilo bombu.

Posádka amerického bombardéru B-29 Superfortress, ktorý zhodil 6. augusta 1945 atómovú bombu na Hirošimu, v strede pilot Paul Tibbets.
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Klasické Igorove historky

Zdá sa vám vysvetlenie Matoviča, ako ho mal Kyselica zničiť, a preto ho vzápätí podržal a označil za hrdinu, na hlavu?

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.