SME
Piatok, 13. december, 2019 | Meniny má Lucia

Chcete byť lepší rodičia? Behaviorálny výskum poradí ako

Ako deti motivovať?

Načítavám video...

Séria článkov a videí vzniká v spolupráci s platformou SBEN - Slovak Behavioral Economics Network, ktorej poslaním je šíriť poznatky o fascinujúcich možnostiach behaviorálnej ekonómie a prinášať ich na Slovensko.

Emília Sičáková- Beblavá, výskumníčka a profesorka, pôsobiaca na ústave Verejnej politiky na fakulte Sociálnych a ekonomických vied UK vo videu približuje najzaujímavejšie trendy vo výskume behaviorálnej ekonómie.

Čo sa skúma a čo nám to môže priniesť? Aký význam má pri výchove detí? Ako vieme výskum na Slovensku posunúť ďalej, a ktorá susedná krajina nám môže byť vzorom?

Článok pokračuje pod video reklamou

Snaha či talent?

Behaviorálna veda, ktorá zahŕňa oblasti ako behaviorálna ekonómia, sociálna psychológia a antropológia, nám pomáha porozumieť tomu čo ovplyvňuje správanie detí a prichádzať tak s intervenciami, ktoré im pomôžu dosiahnuť ich ciele.

Rodina a priatelia môžu byť užitočným a často nevyužitým prostriedkom, pri formovaní toho, ako študenti pristupujú k vzdelávaniu. Rodičia majú dôležitú rolu pri budovaní a rozvíjaní pozitívnych vzorcov správania.

Výskum britského behaviorálneho tímu (BIT) ponúka návody ako môže rodič motivovať deti aby podávali lepšie výkony. Zarámcovanie (z ang. framing,) čiže spôsob, akým podáme informáciu zohráva kľúčovú rolu.

Rovnaká informácia, podaná dvoma rôznymi spôsobmi , môže mať odlišný efekt na správanie a rozhodovanie.

Príkladom je mäso, ktoré, ak je opísané ako bez 60 percent tuku (fat-free), vnímame ako zdravšie než mäso, o ktorom sa komunikuje, že obsahuje 40 percent tuku.

Podobne možno pracovať aj so zarámcovaním chvály. Rodičia zvyknú chváliť v prípade úspechu tak, že zdôrazňujú šikovnosť či talent dieťaťa.

Výskumy však ukazujú, že pre motiváciu detí je dôležitejšie je oceňovať snahu a to aj v prípade neúspechu. Vyzdvihnúť treba hlavne úsilie, energiu a sústredenie, ktoré viedlo k dobrému výsledku.

Keď dieťa, ktoré má v priemere horšie známky z matematiky, dostane z písomky lepšiu známku, namiesto ocenenia talentu, “Super, vidíš, vždy som vedel, že v matematike budeš dobrá po mne”, ho bude k ďalšej snahe viac motivovať, ak oceníme jeho úsilie, “Som hrdý, že si sa tak dôkladne pripravovala. Vidíš, ako pekne ti to ide, stačí, keď sa trošku posnažíš.”

Sebakontrola ako nástroj úspechu

Ďalšou oblasťou, v ktorej môžu rodičia významne pomôcť svojim deťom, je budovanie stratégií na dosiahnutie úspechu.

Sebakontrola pomáha ovládať naše správanie a myšlienky a dosahovať tak naše ciele.

Ak si napríklad človek stanoví cieľ prečítať dve knihy za týždeň, sebakontrola mu pomáha držať sa plánu aj v momentoch, keď sa iné aktivity javia ako príťažlivejšie.

Sebakontrola je spojená s úspechom v škole - deti s lepšou sebakontrolou majú nielen lepšie výsledky, ale sú úspešnejšie aj dlho po tom, čo opustili školské lavice.

Jedna štúdia merala úroveň sebakontroly desaťročných detí a o dvadsať rokov neskôr skúmala, ako vyzerali ich životy ako 30-ročných dospelých.

Deti s lepšou sebakontrolou mali väčšiu pravdepodobnosť, že budú žiť zdravšie, mať vyššie príjmy a dodržiavať zákon viac ako tí, ktorí mali vo veku desiatich rokov nižšiu sebakontrolu.

Sebakontrola je kľúčová, ak dieťa narazí na prekážky - napríklad úlohu, s ktorou si nevie rady.

Stratégia “vzdialenia sa” uvažovaním o našej situácii v tretej osobe, môže byť účinným nástrojom na zvýšenie sebakontroly. Pomáha totiž dieťatu objektívne premýšľať o cieli.

Ako by úlohu vyriešil Batman?

V inej štúdii výskumníci zisťovali či bude mať “vzdialenie sa” pozitívny účinok na výkon. Hrali s deťmi kartovú hru, ktorá testovala kognitívne schopnosti ako pamäť, pozornosť a kreatívne riešenie problémov.

Pred tým než deti uvažovali o ďalšom ťahu v kartovej hre, ich výskumníci požiadali, aby sa nad situáciou zamysleli z rôznych perspektív. Rozdelili ich do troch skupín.

V prvej skupine sa detí priamo spýtali “Aký ďalší ťah by si mal urobiť?” Druhej skupiny sa spýtali v tretej osobe, pričom použili meno dieťaťa. V tretej sa dieťaťa pýtali, čo by mal urobiť Batman.

Hoci rôzne inštrukcie nemali žiadny vplyv na trojročné deti u päťročných detí to bolo inak. Keď ich vyzvali uvažovať o tom. čo by urobil fiktívny charakter, mali lepšie výsledky ako zvyšné skupiny. Dokonca dosiahli skóre na úrovni šesťročného dieťaťa.

Prečo však stratégia nefungovala u trojročných detí?

Výskumníci sa domnievajú, že trojročné deti ešte nemajú dostatočnú úroveň sociálneho porozumenia, ktorá je potrebná na to, aby boli schopné sa nad situáciou zamyslieť aj z inej perspektívy.

Okrem toho ešte nemusia rozumieť jemným rozdielom v pokynoch - medzi inštrukciou v prvej osobe a použitím tretej osoby a ich mena.

Výskumníci zatiaľ netestovali, či môžu podobné cvičenia pomôcť priamo s prácou v škole.

Ak sa dieťa zasekne pri riešení matematickej úlohy bude prínosnejšie, ak mu namiesto pomoci s počítaním,, položíte jednoduchú otázku, ako by postupovala jeho obľúbená postavička.

Pre viac informácií o využití behaviorálnej ekonómie v školstve odporúčame, Behavioral insights for Schools, praktického sprievodcu pre rodičov, učiteľov ale aj tipy pre inštitúcie.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  4. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  5. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  8. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  9. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 31 392
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 28 294
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 22 526
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 568
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 870
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 9 513
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 353
  8. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 239
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 052
  10. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 827

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Údery sa na Kočnera valia z každej strany (týždeň Petra Schutza)

Kalavská odchádza, a potom ešte na chvíľu zostáva.

Marian Kočner na súde v kauze zmeniek televízie Markíza.
Meniareň elektrického napätia v bratislavskej mestskej časti Dúbravka.
Andrej Bartók z Katedry betónových konštrukcií a mostov na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave.
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Kalavská si so Smerom nemala začínať

Stále má šancu získať späť hrdosť.

Kalavská (nominantka Smeru) podá demisiu.