SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Svitá na časy, keď pri komunikácii s úradmi nebudeme potrebovať výkladový slovník?

Drobnosti, ktoré môžu pomôcť zlepšiť Slovensko.

Načítavám video...

Séria článkov a videí vzniká v spolupráci s platformou SBEN - Slovak Behavioral Economics Network, ktorej poslaním je šíriť poznatky o fascinujúcich možnostiach behaviorálnej ekonómie a prinášať ich na Slovensko.

Viera Hainzl, pôsobiaca na úrade podpredsedu vlády hovorí o tom, ako sa dá behaviorálna ekonómia využiť v štáte, pri tvorbe politík a ako pomáha pretvárať služby vo verejnom sektore. Budeme mať na Slovensku behaviorálny tím podobne ako v Británii? Aký je jeho význam v digitálnych službách?

Článok pokračuje pod video reklamou

Behaviorálne vedy vo verejnej sfére skúmajú to, ako sa občan rozhoduje. Práve behaviorálne intervencie vychádzajúce z tohto poznania majú za cieľ naviesť občanov k lepším rozhodnutiam.

Aj font rozhoduje

Na to aby bol občan schopný robiť lepšie rozhodnutia (napr. ohľadom dôchodkového sporenia, možnosti uplatniť si daňové výhody), nestačí aby bol motivovaný, musí vedieť jasne ako a čo urobiť.

To súvisí s takzvaným vnímaným úsilím tj. ako subjektívne ťažké vnímame to, čo máme urobiť. Jedná sa o naše subjektívne vnímanie, nie objektívnu náročnosť úlohy.

Dotazníkovy formulár, ktorý obsahuje zložité niekoľko riadkové formulácie, vnímame ako náročnejší na vyplnenie ako dotazník, ktorý má rovnaký počet kratších otázok. Náročnosť úlohy alebo rozhodnutia ovplyvňuje aj použitý font.

Štúdia ktorá, skúmala vplyv čitateľnosti fontu na vnímanú náročnosť úlohy, ukázala, že keď účastníci čítali rovnaké inštrukcie k cviku písané ľahkočitatelným fontom, považovali cvik za menej náročný ako tí, ktorí čítali tú istú správu písanú zložitejším fontom. Prvá skupina tiež odhadovala, že cvik zaberie o polovicu menej času.

Ľudia neradi vynakladajú úsilie. Čím jednoduchšie niečo je (aj keď zdanlivo), tým väčšia je šanca, že úkon urobia.

Prvým krokom pre lepšie rozhodnutia občanov je preto zjednodušenie a sprehľadnenie služieb a komunikácie s úradmi.

Služby, ktoré poslúžia

“Trenie” (z ang. friction) je všetko čo nám sťažuje, aby sme vykonali rozhodnutie alebo niečo urobili, a čo je objektívne o niečo ťažšie, ako by malo byť.

Každý, kto v marci vypĺňal vlastné daňové priznanie na portáli finančnej správy sa stretol s trením na rôznych miestach - povinnosť elektronicky komunikovať s daňovým úradom, nejednoznačnosť informácii, a inštrukcií, odklik na formulár, ktorý používateľa nepresmeroval priamo naň ale na stránku s ďalšími inštrukciami a viacerými formulármi.

Nehovoriac o samotných formuláciach, pri ktorých sa človek zapotil, ak chcel čítať s porozumením.

Väčšina populácie je málo vybavená na to, aby sa vedela orientovať v úradnickom svete príkazov a povinností. To má pre ľudí často nedozierne následky.

Práve znevýhodnené skupiny najviac doplácajú, ak verejné inštitúcie neprihliadaju na svojho “cieľového” užívateľa - napríklad dlhodobo nezamestnaného človeka, ktorý navštívi webové stránky úradu práce.

Stretne sa s formuláciami, ktoré sú zložité a neprehľadné a nevie zistiť, čo je pre neho podstatné. Prichádza tak možno aj o výhody, na ktoré má zo zákona nárok, no nerozumie alebo nevie, aké kroky by mal uplatniť.

Intervencie v rámci verejných služieb (zrozumiteľnejšie a jednoduchšie formuláre, e-maily, navigácia v službách, zbieranie spätnej väzby, bočné lišty ukazujúce progres pri vypĺňaní online tlačiva) majú komunikáciu s úradmi uľahčiť a sprehľadniť.

Jasné kroky

Aj v oblasti návratu do práce mali behaviorálne intervencie pozitívny efekt.

Intervencie v nezamestnanosti, na ktorých pracoval britský Behavioral insights team (BIT) zvýšili pravdepodobnosť nájdenia si práce nezamestnaných o pätnásť až dvadsať percent v priebehu trinástich týždňov v porovnaní s kontrolnou skupinou.

Základom bolo aby nezamestnaný človek prešiel z pasívnej do aktívnej role.

Ten pri návšteve úradu práce nepopisoval pracovníkovi ako vyzeralo jeho hľadanie práce za posledné obdobie (tak je to v súčasnosti aj u nás), ale spoločne s ním si proaktívne vytváral plán na nasledujúce dva týždne.

Táto intervencia využíva dva behaviorálne princípy, prvým z nich je IKEA effect. Ten nám hovorí, že to, do čoho sme investovali úsilie, si ceníme viac, než je jeho objektívna hodnota.

Preto už len práca a spoluvytváranie plánu viedlo k tomu, že ľudia si ho viac cenili a pripisovali mu vyššiu váhu. Od toho je už len krôčik k tomu aby ho začali napĺňať.

Druhým princípom je záväzok a konzistencia. Máme tendenciu byť konzistentní s tým, čo sme povedali, urobili alebo k čomu sme sa zaviazali.

Ak nekonáme v súlade s týmto záväzkom, pociťujeme diskomfort, a musíme vynaložiť mentálnu energiu na obhájenie našeho vlastného konania. To vedie k tomu, že máme tendenciu radšej konať v súlade s tým, k čomu sme sa zaviazali.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  4. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  5. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  6. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 381
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 425
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 280
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 490
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 633
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 104
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 199
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 916
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 712
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 631

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.

Ficov obľúbenec Madej už nekandiduje, Smerom vraj ohrdol sám

Na kandidátke Smeru chýbajú viacerí poslanci.

Kofola kupuje známe minerálky

Skupina ešte len nedávno prevzala slovenskú značku.

Kofola.

Sieť predajní nábytku Kika mení majiteľa aj názov

Kika pôsobí na slovenskom trhu od roku 2005 a v súčasnosti má päť predajní.

Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Priemerná teplota na stanici Concordia je mínus 50 stupňov Celzia. V okuliaroch je odraz stanice.
Kusy ľadovcov vo vodách fjordu Mogens Heinesen na juhozápade Grónska.
Záliv pri meste Fiskardo, pri ktorom objavili grécki výskumníci vrak starej rímskej lode.