Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

O dva týždne rozdajú Nobelovky. Kto ich môže získať?

Zverejnili predpovede laureátov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Začiatkom októbra zasadne Nobelova komisia a väčšinovým hlasom rozhodne o tom, ktorým laureátom udelí prestížnu cenu. Hlasovanie so sebou prináša množstvo špekulácií, o koho môže ísť.

Spoločnosť Clarivate Analytics v utorok zverejnila predpoveď toho, ktorí vedci by mohli Nobelovu cenu získať.

Do zoznamu možných laureátov zaradili devätnásť vedcov, ktorých vybrali na základe počtu citácií.

Spoločnosť zoznam pripravuje už od roku 2002, má už viac ako tristo mien. Predpoveď analytikov doteraz vyšla päťdesiatkrát. Dvadsiati deviati cenu získali do dvoch rokov od zaradenia na zoznam. Minulý rok boli medzi ocenenými vedcami až štyria zo zoznamu.

Posledné Nobelove ceny dostal v medicíne objav v liečbe rakoviny, vo fyzike objavy v laserovej fyzike, v chémii využitie sily evolúcie v laboratóriu a za mier bojovíci proti sexuálnemu násiliu v konfliktoch.

Nobelove ceny tento rok oznámia v druhý októbrový týždeň. Toto sú predpovede analytikov, kto by ich mohol získať v jednotlivých kategóriách:

Nobelova cena za fyziológiu alebo medicínu

Hans Clevers z Univerzity v Utrechte za výskum Wnt signalizácie a úlohy, ktorú zohráva v kmeňových bunkách a rakovine. Wnt signalizácia reguluje množenie buniek a je jeden zo spôsobov, akým bunky komunikujú. Výskum predstavil aj nový priestor pre testovanie liekov bez použitia zvierat.

John W. Kappler a Philippa Marracková za výskum, ktorý prispel k porozumeniu mechanizmov autoimunitných ochorení ako reumatoidná artritída či systémový lupus erythematosus.

Ernst Bamberg z Inštitútu biofyziky Maxa Plancka, Karl Deisseroth zo Stanfordovej univerzity a Gero Miesenböck z Univerzity v Oxforde za vynálezy a rozvoj optogenetiky, ktorá využíva svetlo na riadenie buniek v tkanivách. Technológie prispeli k lepšiemu poznaniu Parkinsonovej choroby, obnovy zraku či porúch, ktoré postihujú náladu, emócie a celkový stav.

Nobelova cena za fyziku

Artur K. Ekert z Univerzity v Oxforde za prínos v oblasti kvantových počítačov a kryptografie. Jeho výskum zjednotil teoretickú a experimentálnu fyziku s vedou o počítačoch a informáciách.

Tony F. Heinz zo Stanfordovej univerzity za priekopnícky výskum optických a elektrických vlastností dvojrozmerných nanomateriálov. Prispel k poznaniu uhlíkových nanorúrok, grafénu či niektorých polovodičov.

John P. Perdew z Univerzity Temple za prínos k lepšiemu porozumeniu prirodzených vlastností a správania sa materiálov. Prispel tiež k pokroku v teórii funkcionálu hustoty, ktorá umožňuje napríklad skúmať energiu väzby atómov.

Nobelova cena za chémiu

Rolf Huisgen z Mníchovskej univerzity a Morten P. Meldal z Kodanskej univerzity za dôležitý prínos v oblasti syntetickej organickej chémie. Reakcie, ktoré objavili, umožnili vytvoriť širokú paletu nových a užitočných zlúčenín.

Edwin M. Southern z Univerzity v Oxforde za metódu, ktorá umožňuje určiť jeden konkrétny gén v DNA. Jeho vynález stál na začiatku genetického mapovania, diagnózy a testovania.

Marvin H. Caruthers z Coloradskej univerzity, Leroy E. Hood a Michael W. Hunkapiller za prínos k sekvenovaniu a syntéze bielkovín a DNA. Vytvorili nástroje, ktoré urýchlili pokrok v biológii a medicíne a bez ktorých by nevznikla mapa ľudského genómu.

Cena za ekonómiu

W. Brian Arthur za výskum, ako malé udalosti a pozitívne spätné väzby postupne uzamknú hospodárstvo tak, že v ňom dominuje iba jeden hráč.

Søren Johansen a Katarina Juseliusová z Kodanskej univerzity za rozvoj metódy, ktorá umožňuje skúmať krátko- a dlhodobé vplyvy v údajoch. Pri analyzovaní umožňuje vyhnúť sa informáciám, ktoré by potvrdili existujúce presvedčenie.

Ariel Rubinstein z Telavivskej univerzity za vývoj teoretických ekonomických modelov, hlavne obmedzenej racionality a vyjednávania, ktorý mal na ekonómiu obrovský dopad.

Téma: Nobelove ceny

Fyzika, Nobelova cena za mier, Nobelova cena za fyziku, Nobelova cena za chémiu

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Novinár Marek Vagovič.

Rešpekt k ťažkej práci

Z nemocnice sme sa dozvedeli, že priateľky Borisa Kollára sa tam dostávali do konfliktov so sestričkami.

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.