Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Ľavý semenník je teplejší než pravý. Oznámili laureátov antinobeloviek

Laureáti dostanú aj diplomy.

Ceny udeľuje časopis Annals of Improbable Research (Anály nepravdepodobného výskumu, pozn. red.). Jeho editorom je Marc Abrahams (na obrázku).Ceny udeľuje časopis Annals of Improbable Research (Anály nepravdepodobného výskumu, pozn. red.). Jeho editorom je Marc Abrahams (na obrázku). (Zdroj: TASR/AP)

WASHINGTON. Merali rozkoš pri škrabaní svrbiaceho miesta, či vzťah medzi perom v ústach a šťastím.

Súvisiaci článok Prosím prestaňte, nudím sa. Rozdali antinobelovky za absurdné výskumy Čítajte

Zvláštne až absurdné výskumy dostali aj tento rok ocenenia - Ig Nobelove ceny. Ide o výskumy, ktoré najskôr ľudí rozosmejú, ale neskôr ich prinútia zamyslieť sa. Laureátov oznámili na americkej Harvardovej univerzite.

Ide už o 29. ročník udeľovania týchto kurióznych cien, ktorým sa hovorí aj antinobelovky. Ig Nobelove ceny sú tento rok dotované sumou 40 amerických centov a laureáti dostávajú aj diplomy.

Odovzdávajú im ich nositelia skutočných Nobelových cien. Cestu na udeľovanie cien do Harvardu si laureáti platia z vlastných zdrojov.

Talianska pizza znižuje riziko úmrtí

Nomináciu za biológiu získala medzinárodná skupina vedcov zo Singapuru, Číny, Austrálie, Poľska, USA a Bulharska. Zistili, že zmagnetizované mŕtve šváby si zachovávajú magnetické vlastnosti dlhšie ako živé.

Dvaja vedci z Taiwanu dostali cenu v kategórii fyzika za zistenie, prečo má trus austrálskych vačkovcov vombatov tvar kocky. Rovnaká dvojica vedcov získala Ig Nobelovu cenu aj v roku 2015 za výskum, pri ktorom merali, ako dlho trvá cicavcom močenie.

Cena v kategórii medicína bola udelená talianskemu vedcovi . Zistil, že pizza vyrobená v Taliansku znižuje riziko úmrtia na rakovinu tráviaceho traktu a infarkt.

Pizza totiž obsahuje mnoho ingrediencií typických pre stredomorskú stravu, ktorá sa považuje za jednu z najzdravších na svete.

Rozdiely v teplotách semenníkov poštárov

V nominácii lekárske vzdelávanie porota ocenila prácu o tom, ako školiť študentov medicíny pomocou nástrojov a zvukov používaných doteraz pri výcviku psov či delfínov.

Súvisiaci článok Šiesti doktori prehltli Lego. Chceli zistiť, ako rýchlo prejde telom (video) Čítajte

Ide o operantné podmieňovanie - aktívne učenie, pri ktorom sa zviera učí chápať dôsledky svojho správania. Vďaka posilňovaniu nepodmienenej reakcie na podmienený podnet sa reakcia časom stáva podmienenou.

V kategórii anatómia porotu zaujala skupina francúzskych vedcov. Skúmali "teplotnú asymetriu semenníkov u nahých a oblečených mužov".

Vedci zistili, že oblečení muži majú ľavý semenník teplejší než pravý. Výskum sa uskutočnil na vzorke zamestnancov francúzskej pošty.

Kategóriu chémia vyhral japonský vedec, ktorý dospel k záveru, že päťročné dieťa denne vyprodukuje asi pol litra slín. Štúdia sa uskutočnila na vlastných deťoch vedca.

Iránsky vedec, ktorý si patentoval zariadenie na výmenu plienok, sa stal laureátom ceny v kategórii inžinierstvo.

Odolné rumunské bankovky

Ocenenie v kategórii ekonómia bolo udelené holandským vedcom, ktorí skúmali bankovky z rôznych krajín a zisťovali, ktoré prenášajú najviac baktérií.

Zistili pritom, že najšpinavšie sú bankovky z Rumunska. Na základe svojich zistení teraz vedci odporúčajú, aby ľudia pri platení čo najviac využívali bankové karty alebo elektronické bankovníctvo.

Laureátmi ceny sa stali aj vedci z Británie a Singapuru, ktorí sa pokúsili zmerať rozkoš vznikajúcu zo škrabkania svrbiaceho miesta.

Zistili, že najväčší pôžitok vyvoláva škrabkanie na členkoch, chrbte a predlaktiach. Vedci veria, že vďaka svojim poznatkom by mohli nájsť spôsob, ako predísť chronickému svrbeniu.

V kategórii psychológia vyhral nemecký vedec, ktorý skúmal koreláciu medzi perom vloženým do úst a mierou šťastia.

Téma: Psychológia človeka

Fyzika, Chémia, Ig Nobelove ceny

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Koronavírus na Slovensku: O dva týždne plošné testovanie nebude, Sulík nestihne nakúpiť testy (minúta po minúte)

PCR testy odhalili 1811 nových prípadov. Z antigénov hlásia 937 pozitívne testovaných ľudí. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Diego Maradona s trofejou pre majstrov sveta.
Juraj Šeliga

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online