Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Objavili prvú planétu v obývateľnej zóne a zároveň s vodou

K2-18b je vzdialená 110 svetelných rokov.

Vizualizácia planéty K2-18b.Vizualizácia planéty K2-18b. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Dva astronomické tímy, kanadský a britský identifikovali vodu na exoplanéte a svoje zistenia publikovali vo vedeckých magazínoch Astronomical Journal a Nature Astronomy. Exoplanéta sa nachádza v obývateľnej zóne, teda v takej vzdialenosti od svojej hviezdy, ktorá umožňuje prípadný život v podobnej forme, ako ho poznáme na Zemi.

Najlepší kandidát

"Je to zatiaľ najväčší krok k nášmu cieľu, ktorým je nájdenie života na iných planétach a dôkaz, že nie sme sami," cituje britský denník The Guardian Björna Bennekeho z University of Montreal, ktorý viedol kanadský tím astronómov.

"Toto je prvá potenciálne obývateľná planéta, na ktorej je tá správna teplota a o ktorej vieme, že je tam voda. Je to v súčasnosti ten najlepší kandidát na planétu, ktorá je obývateľná," doplnil Angelos Tsiaras z University College London, šéf tímu britských astronómov.

Planétu K2-18b objavili už v roku 2015, od Zeme sa nachádza vo vzdialenosti 110 svetelných rokov. Obeh okolo hviezdy trvá 33 pozemských dní, čiže jeden rok na nej trvá zhruba toľko, ako na Zemi jeden mesiac.

Podobné podmienky ako na Zemi

Podľa vzdialenosti od jej materskej hviezdy vedci vypočítali, že teplota na povrchu planéty môže byť v rozmedzí od mínus 73 do plus 47 stupňov Celzia, čo sú veľmi podobné podmienky ako na Zemi.

Súvisiaci článok Objavili najlepších kandidátov na život mimo slnečnej sústavy Čítajte

Je zhruba dvakrát väčšia ako Zem, má atmosféru a je navyše predpoklad, že ide o teleso s kamenným povrchom. Zistenia kanadských astronómov naznačujú, že na planéte dokonca prší.

To všetko sú povzbudzujúce informácie.

Zaároveň existuje viacero faktov, ktoré môžu optimizmus v pátraní po mimozemskom živote alebo podmienkach vhodných na život schladiť a upozorňuje na ne najmä britský tím.

Problémy

Zatiaľ nie je dokázané, že sa voda nachádza aj na povrchu planéty. Našli ju zatiaľ len vo forme vodnej pary v atmosfére. Nie je zatiaľ veľmi jasné jej množstvo, môže to byť medzi 0,01 až 50 percentami celkového zloženia atmosféry, čo je značný rozptyl.

Druhý problém je, že planéta K2-18b je osemkrát hmotnejšia ako naša Zem, čiže pozemský spôsob pohybu po nej by bol pre prípadné mimozemské organizmy značne obtiažne.

Tretím a možno najzásadnejším problémom je jej materská hviezda. Na rozdiel od nášho Slnka, žltého trpaslíka, ide o červeného trpaslíka, menšiu a chladnejšiu hviezdu. Planétu K2-18b však bombarduje radiáciou, ktorá by bola pre nás veľmi nebezpečná.

Ako však priznáva aj Ingo Waldmann, člen britského, teda toho skeptickejšieho tímu, je samozrejme možné, že "život sa na tejto planéte vyvinul inak".

Červení trpaslíci sú podľa všetkého ďaleko najčastejšie hviezdy v našej galaxii, Mliečnej ceste, a obieha okolo nich aj najviac nám známych planét.

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) aktuálne eviduje už vyše 4-tisíc objavených exoplanét, plus ďalších 4-tisíc vhodných kandidátov, u ktorých sa však ešte musí potvrdiť, či ide o exoplanéty.

Exoplanéty, Planéty

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Petra Vlhová dnes - paralelný obrovský slalom v Lech Zürs LIVE.