Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Oznámili vedecké Oscary. Ocenili aj vedcov, ktorí odfotili čiernu dieru

Ako vyzerá čierna diera?

Prvá fotografia čiernej diery v strede galaxie Messier 87.Prvá fotografia čiernej diery v strede galaxie Messier 87. (Zdroj: EHT Collaboration)

BRATISLAVA. Ako vyzerá čierna diera a prečo vás čili páli? Vedci, ktorí priniesli odpovede na tieto otázky a podobné, získali ocenenia Breakthrough. Ide v poradí už o ôsmy ročník.

Ocenenie je známe aj ako vedecké Oscary a udeľuje sa za významné úspechy vo vedách o živote, fyzike či matematike. Odmeneným vedcom ich výhry odovzdajú na galavečeri v novembri. Celková udeľovaná finančná odmena je 21,6 milióna dolárov.

Ocenili čiernu dieru

Cenu za úspechy v oblasti základnej fyziky získal objav, ktorý tento rok sledovali milióny ľudí na svete.

Vedcom z projektu Teleskop horizontu udalostí sa podarilo prvýkrát odfotografovať jedno z najzáhadnejších telies vo vesmíre, supermasívnu čiernu dieru. Dokázali niečo, čo v minulosti mnohí astronómovia považovali za nemožné.

Súvisiaci článok Po prvýkrát v histórii odfotili skutočnú čiernu dieru Čítajte

Dokonca aj Albert Einstein odmietal existenciu čiernych dier, aj keď vyplývala z rovníc jeho teórie všeobecnej relativity.

Fotka supermasívnej čiernej diery uprostred galaxie Messier 87 vzdialenej 55 miliónov svetelných rokov ukazuje prstenec horúceho plynu a prachu, ktorý rotuje obrovskou rýchlosťou okolo čierneho horizontu udalostí - hranice, spoza ktorej neunikne ani svetlo.

Záber vznikol vďaka koordinovaným pozorovaniam z ôsmich teleskopov rozmiestnených po celej planéte - od Antarktídy až po Havaj.

Na projekte pracovalo 347 výskumníkov, rozdelia si medzi seba tri milióny dolárov. Každý tak dostane približne 8600 dolárov.

Prečo čili páli?

Ocenenia vo vedách o živote dostal aj David Julius z Kalifornskej univerzity, ktorý objavil mechanizmy za vnímaním bolesti.

Súvisiaci článok Jedte štipľavé a chodíte po dome nahí? Čo prezrádzajú bežné činnosti o vašej osobnosti Čítajte

Zaujímavým zistením jeho výskumu bolo, že v nervovom systéme človeka spúšťajú vnímanie čili aj mentolu rovnaké receptory, ktoré reagujú na teplo či chlad.

V oblasti matematiky udelili ocenenie Alexovi Eskinovi zo Chicagskej univerzity, ktorý spolupracoval so zosnulou iránskou matematičkou Maryam Mirzakhniovou.

Spoločne skúmali dynamiku modulárnych priestorov.

Riešili napríklad, či v priestore so zrkadlovými stenami a jedným zdrojom svetla ostane neosvetlené miesto. Zistili, že v priestore v tvare mnohouholníkov by za určitých podmienok ostali neosvetlené body.

Ocenenia Breakthrough založili miliardár Yuri Milner a jeho žena Julia, spoluzakladateľ Google Sergey Brin a šéf Facebooku Mark Zuckerberg a jeho žena Priscilla Chan.

Všetkých držiteľov ocenenia nájdete na stránkach Breaktrough prize.

Facebook, Fyzika, Matematika, Astronómia, Mark Zuckerberg, Čierne diery

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.