Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Oznámili vedecké Oscary. Ocenili aj vedcov, ktorí odfotili čiernu dieru

Ako vyzerá čierna diera?

Prvá fotografia čiernej diery v strede galaxie Messier 87.Prvá fotografia čiernej diery v strede galaxie Messier 87.(Zdroj: EHT Collaboration)

BRATISLAVA. Ako vyzerá čierna diera a prečo vás čili páli? Vedci, ktorí priniesli odpovede na tieto otázky a podobné, získali ocenenia Breakthrough. Ide v poradí už o ôsmy ročník.

Ocenenie je známe aj ako vedecké Oscary a udeľuje sa za významné úspechy vo vedách o živote, fyzike či matematike. Odmeneným vedcom ich výhry odovzdajú na galavečeri v novembri. Celková udeľovaná finančná odmena je 21,6 milióna dolárov.

Ocenili čiernu dieru

Cenu za úspechy v oblasti základnej fyziky získal objav, ktorý tento rok sledovali milióny ľudí na svete.

Vedcom z projektu Teleskop horizontu udalostí sa podarilo prvýkrát odfotografovať jedno z najzáhadnejších telies vo vesmíre, supermasívnu čiernu dieru. Dokázali niečo, čo v minulosti mnohí astronómovia považovali za nemožné.

Súvisiaci článok Po prvýkrát v histórii odfotili skutočnú čiernu dieru Čítajte

Dokonca aj Albert Einstein odmietal existenciu čiernych dier, aj keď vyplývala z rovníc jeho teórie všeobecnej relativity.

Fotka supermasívnej čiernej diery uprostred galaxie Messier 87 vzdialenej 55 miliónov svetelných rokov ukazuje prstenec horúceho plynu a prachu, ktorý rotuje obrovskou rýchlosťou okolo čierneho horizontu udalostí - hranice, spoza ktorej neunikne ani svetlo.

Záber vznikol vďaka koordinovaným pozorovaniam z ôsmich teleskopov rozmiestnených po celej planéte - od Antarktídy až po Havaj.

Na projekte pracovalo 347 výskumníkov, rozdelia si medzi seba tri milióny dolárov. Každý tak dostane približne 8600 dolárov.

Prečo čili páli?

Ocenenia vo vedách o živote dostal aj David Julius z Kalifornskej univerzity, ktorý objavil mechanizmy za vnímaním bolesti.

Súvisiaci článok Jedte štipľavé a chodíte po dome nahí? Čo prezrádzajú bežné činnosti o vašej osobnosti Čítajte

Zaujímavým zistením jeho výskumu bolo, že v nervovom systéme človeka spúšťajú vnímanie čili aj mentolu rovnaké receptory, ktoré reagujú na teplo či chlad.

V oblasti matematiky udelili ocenenie Alexovi Eskinovi zo Chicagskej univerzity, ktorý spolupracoval so zosnulou iránskou matematičkou Maryam Mirzakhniovou.

Spoločne skúmali dynamiku modulárnych priestorov.

Riešili napríklad, či v priestore so zrkadlovými stenami a jedným zdrojom svetla ostane neosvetlené miesto. Zistili, že v priestore v tvare mnohouholníkov by za určitých podmienok ostali neosvetlené body.

Ocenenia Breakthrough založili miliardár Yuri Milner a jeho žena Julia, spoluzakladateľ Google Sergey Brin a šéf Facebooku Mark Zuckerberg a jeho žena Priscilla Chan.

Všetkých držiteľov ocenenia nájdete na stránkach Breaktrough prize.

Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Facebook, Fyzika, Matematika, Astronómia, Mark Zuckerberg, Čierne diery

Kočnerovo sledovacie komando kontra sledoval niekto ďalší

Ľudia od Petra Tótha mali tajné tiene.

Miroslav Kriak na súde.
Stĺpček Jakuba Fila

Kto sledoval Kočnerovo komando? Bola to SIS?

Chýbajúce odpovede budú naznačovať, že nezlyhala len polícia.

Jakub Filo.

ARCHÍVNY TEXT

Mozog starne už v tridsiatke, tieto potraviny ho ochránia

Luteín bojuje proti kognitívnemu starnutiu.

Luteín, ktorý nájdete v špenáte alebo zimnej kapuste, ochráni mozog pred starnutím.

Aj dospelý mozog tvorí nové nervové bunky. Načo nám sú?

Mať dlhý chvost a ostré zuby sa vypláca.

Neuróny v mozgu.