Štvrtok, 4. jún, 2020 | Meniny má LenkaKrížovkyKrížovky

Vedci objavili fosíliu živočícha so stopou

Yilingia žila pred 550 miliónmi rokov.

NEW YORK. Vedci objavili v Číne doteraz najstaršie známe pozostatky živočícha, ktorý žil na planéte pred 550 miliónmi rokov.

Tvor, ktorého nazvali Yilingia spiciformis podľa juhočínskeho mesta I-ling, blízko ktorého sa fosílie našli, bol zrejme pradávnym predchodcom obrúčkavcov a článkonožcov a pripomína dnešné mnohonožky.

Čínski paleontológovia popísali svoj objav v časopise Nature a označili ho za prelom vo výskume evolúcie najstarších foriem života na Zemi.

Podľa tímu paleontológov pod vedením profesora Šu-chaj Siao z americkej univerzity Virginia Tech je nález fosílií významný aj preto, že sa našlo celkovo 35 pozostatkov toho istého živočícha, a to nielen jeho telesné schránky, ale aj stopy jeho pohybu.

Z nich odborníci vyčítali, že išlo o červovitého tvora dlhého necelých 30 centimetrov, zloženého zhruba z 50 článkov.

Tento súmerný tvor bol schopný pohybu a reagoval na okolie, pretože niektoré odtlačky vypovedajú o tom, že sa živočích na dne oceánu pokúšal uniknúť hrozbe. To by mohlo napovedať, že už mal vyvinutý nervový systém.

"Tento objav dokazuje, že článkovité a pohyblivé živočíchy sa vyvíjali pred 550 miliónmi rokov. Práve schopnosť pohybu im umožnila zanechať na Zemi nespochybniteľnú stopu, a to v doslovnom aj metaforickom zmysle slova," uviedol Šu.

Objav Yilingia spiciformis pre vedcov predstavuje vzácny vhľad do formovania živočíšnych druhov v období ediakar, teda v čase pred 635 až 542 miliónmi rokov.

Organizmom z doby mladších predprvohôr, ktoré sú dvakrát staršie než najstaršie dinosaury, sa súhrnne hovorí ediakarská fauna.

Téma: Čína

Za kaštieľom pre Fica sa ukazuje aj Brhel

Skutočný vlastník budovy nie je známy.

Predseda Smeru Robert Fico v stredu na videu povedal, že kaštieľ vo Vinosadoch mu dopriali známi.
Eskorta privádza bývalého obchodného riaditeľa Lesov SR do budovy Špecializovaného trestného súdu.

Koronavírus: Vláda nepredĺži núdzový stav, ak sa epidemiologická situácia nezhorší (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1526 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1376 ľudí.

Zasadnutie vlády.

Slovensko obnovuje medzinárodnú dopravu do Česka

O leteckej doprave rozhodne v pondelok konzílium epidemiológov.

Na Sibíri uniklo z elektrárne viac ako 20-tisíc ton nafty

Na území celého Krasnojarského kraja vyhlásili stav núdze.

Zo zásobníka uniklo obrovské množstvo paliva.
Letecký pohľad na oblasť, kde pomocou špeciálneho laseru LIDAR našli doteraz nepoznanú mayskú stavbu, ktorá je zároveň najstaršou a najväčšou známou. Slúžila pravdepodobne na spoločné astronomické pozorovanie a náboženské slávnosti.
Štart rakety Falcon 9 s posádkou v sobotu 30. mája 2020.

Vedci sa domnievajú, že našli oblasť s najčistejším vzduchom na Zemi

Oblasť sa podľa odborníkov nachádza nad Južným oceánom.