SME
Sobota, 21. september, 2019 | Meniny má Matúš

Zistili, ako Gréci stavali kamenné chrámy pred vynálezom žeriavu

Kvádre vážili aj 400 kilogramov.

Známy Parthenón začali Gréci stavať až po vynáleze žeriavu. Predtým experimentovali s inými zdvíhacími mechanizmami.Známy Parthenón začali Gréci stavať až po vynáleze žeriavu. Predtým experimentovali s inými zdvíhacími mechanizmami.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Prvý žeriav na zdvíhanie ťažkých nákladov sa v antickom Grécku začal používať pred viac ako dvetisíc rokmi. Odvtedy sa jeho princíp veľmi nezmenil.

Najnovší nález však naznačuje, že starovekí Gréci ešte skôr používali iný dômyselný zdvíhací mechanizmus. Vynálezu žeriavu predchádzal takmer o storočie.

Nález opisuje štúdia vo vedeckom časopise Annual of the British School at Athens.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonalý grécky stroj

Antickí Gréci sú preslávení veľkými kamennými chrámami. Odborníci však stále debatujú o tom, ako presne sa im masívne stavby podarilo postaviť bez moderných strojov.

Súvisiaci článok V Pompejach objavili erotickú fresku. Ukazuje styk labute so ženou Čítajte 

Časť z nich totiž vznikla ešte pred šiestym storočím pred naším letopočtom, keď zostrojili žeriav.

„Najdôležitejším objavom Grékov v stavebnej technike je žeriav,“ hovorí v tlačovej správe univerzity Notre Dame hlavný autor štúdie a architektonický historik Alessandro Pierattini.

„Nie je známe, že by ho používali iné predchádzajúce civilizácie a bez výrazných zmien zostal ústredným strojom pri výstavbe budov takmer 25 storočí – pretože bol dokonalý.“

Pred žeriavom si mohli Gréci pomôcť pri stavbe inými zdvíhacími mechanizmami. Experimentovali s nimi už v prvej polovici siedmeho storočia pred naším letopočtom, naznačuje nový výskum.

Zvláštne drážky

Novú zdvíhaciu metódu využili antickí Gréci pri stavbe chrámov v Isthmii a Korinte. Dnes sú z nich už ruiny.

Chrámy boli zostavené z kamenných kvádrov, pričom každý mal hmotnosť 200 až 400 kilogramov. Archeológovia si na kvádroch všimli niečo zvláštne.

Pozdĺž spodnej a jednej bočnej steny mali paralelne umiestnené dvojité drážky.

Najdôležitejším objavom Grékov v stavebnej technike je žeriav.

Alessandro Pierattini, odborník na historickú architektúru

Drážky boli určené na zdvihnutie a tiež umiestňovanie kvádrov do stien, uvažuje Pierattini.

Korinťania boli pokročilí v stavbe lodí a svoje poznatky rozloženia síl zrejme využili aj pri stavbe chrámov. Rovnakú technológiu mohli využívať aj pri umiestňovaní sarkofágov do pohrebných jám.

„Pri skúmaní blokov som našiel dôkazy, že po zdvihnutí boli presunuté na miesto pomocou metódy, ktorá predchádzala sofistikovanej páke z klasického obdobia,“ hovorí Pierattini.

„Umiestnenie kvádrov využívalo kombináciu páky a lán, ktoré umožňovali spustenie každého bloku tesne k susednému kusu, ktorý už bol na stene. Je to prvé zdokumentované použitie páky v gréckej stavbe v historických časoch.“

DOI: 10.1017/S0068245419000030

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 570
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 11 224
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 9 555
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 8 271
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 6 633
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 306
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 848
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 756
  9. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 652
  10. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 548

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, Starovek, Antika

Hlavné správy zo Sme.sk

Predstavte si Mečiara ako prezidenta a Fica ako premiéra. Také peklo máme v Česku (rozhovor)

Oslabený Babiš Zemanovi vyhovuje, hovorí novinár Jaroslav Kmenta.

Jaroslav Kmenta.
Momentka zo zápasu Maďarsko - Slovensko v kvalifikácii na EURO 2020.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zeman prekračuje ďalšiu červenú čiaru

Český prezident sa správa ako Mečiar pri amnestiách.

Komentátor SME Peter Schutz.
Ladislav Tichý.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Ben Feringa získal Nobelovu cenu za chémiu v roku 2016. Podelil sa o ňu s chemikmi Jean-Pierrom Sauvageom a Sirom J. Fraserom Stoddartom.
Podcast Klik

Klik: Prečo sa Spotify začína hrať na Veľkého brata

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.