Mal povesť čudáka. Zomrel nositeľ Nobelovej ceny za chémiu Mullis

Mullis zomrel vo veku 74 rokov.

LOS ANGELES. Vo veku 74 rokov zomrel americký vedec a nositeľ Nobelovej ceny za chémiu Kary Mullis, ktorý bol vedcami rešpektovaný za svoje objavy a invenciu, ale rovnako bol aj odsudzovaný za niektoré svoje kontroverzné názory.

Ako v stredu informovala agentúra DPA, Mullis bol ostatnými vedcami považovaný za "neskroteného génia".

Držiteľ Nobelovej ceny

Nositeľom Nobelovej ceny sa stal v roku 1993 za to, že spolu s kolegami vyvinuli a zdokonalili techniku nazývanú polymerázová reťazová reakcia (PCR).

Výsledkom PCR je obrovské množstvo kópií pôvodnej sekvencie DNA. Táto metóda je taká citlivá, že dokáže odhaliť i jedinú molekulu DNA vo vzorke.

Ide o jeden z najdôležitejších vedeckých vynálezov

20. storočia, ako aj o objav, ktorý napr. vedcom poskytol možnosť študovať DNA zo 40.000 rokov starého zamrznutého mamuta.

PCR je nápomocná aj pri identifikácii podozrivých zo spáchania trestného činu. Ide súčasne aj o techniku, ktorú využil i Hollywood pri "oživovaní" dinosaurov z fosílnej DNA vo filme Jurský park.

DPA napísala, že Mullis bol nekonvenčný, výrečný a nepokojný muž, ktorý sa vymykal obrazu vedca oceneného Nobelovou cenou.

V jednom z novinových rozhovorov sa priznal, že v ráno, keď sa dozvedel, že sa stal laureátom Nobelovej ceny, bol opitý. V reakcii na správu o svojom vedeckom úspechu si vraj šiel zasurfovať.

Kritizovali ho za niektoré názory

Mullis bol vysoko oceňovaný za výsledky dosiahnuté v oblasti molekulárnej genetiky, ale bol veľmi kritizovaný za podporu niektorých svojich názorov.

Tvrdil napríklad, že vírus imunitnej nedostatočnosti človeka

(HIV) nevyvoláva syndróm získanej nedostatočnosti (AIDS), i keď neskôr uznal, že v tejto veci pochybil.

Dôveryhodnosť vo vedeckých kruhoch si naštrbil aj tým, že teóriu o globálnom otepľovaním označoval za podvod a za ilúziu považoval aj úbytok ozónovej vrstvy.

"Bol to nespútaný mysliteľ," uviedol Mullisov priateľ Kirston Koths, ktorý si zaspomínal, že mnohé najzaujímavejšie rozhovory vo svojom živote viedol práve s Mullisom.

Spomenul si napr. na diskusiu o gine a toniku, pričom poznamenal, že Mullis mal dar vidieť veci v nezvyčajných súvislostiach.

Mal povesť čudáka

Veľký záujem o vedu a výskum mal Mullis už ako tínedžer. Na vysokej škole študoval chémiu.

Po jej absolvovaní v roku 1966 navštevoval Kalifornskú univerzitu v Berkeley, kde si urobil doktorát z biochémie. Tam sa začal aj zaujímať o halucinogény vrátane LSD.

Bola to práve táto látka, ktorej užívanie Mullisom v roku 1995 spochybnilo jeho svedectvo v súdnom procese s hráčom amerického futbalu, neskôr komentátorom a hercom OJ Simpsonom, keď mal vypovedať v prospech obžalovaného. Simpsonovi právnici následne museli zmeniť celú svoju stratégiu.

V roku 1998 Mullis vydal svoju autobiografiu "Dancing Naked in the Mind Field", v ktorej opísal svoje excentrické nápady a dobrodružstvá, pričom ešte viac posilnil svoju povesť čudáka, keďže bránil astrológiu a popisoval mimozemské stretnutie.

Mullis uvažoval aj o svojich dosiahnutých vedeckých úspechoch. V rozhovore pre časopis Parade však povedal, že podľa jeho názoru "skutočne dobrá veda sa nerodí z tvrdej práce", ale dobré nápady často prichádzajú od ľudí z úzadia, ktorí vedia byť hraví.

Ako dodala DPA, Mullis zomrel 7. augusta vo svojom dome v Newport Beach v štáte Kalifornia na zlyhanie srdca a dýchacích ciest.

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.

Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.

Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.

Ranný brífing SME

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.

Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.