Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Objavili nový druh dinosaura, tridsať rokov ho mali všetci na očiach

Lebka bola zle zaradená.

Lebka dinosaura ngwevu intlok v zbierke múzea v Johannesburgu. Lebka dinosaura ngwevu intlok v zbierke múzea v Johannesburgu. (Zdroj: Kimberley Chapelle/Wits University)

PRETÓRIA. Britský vedec objavil nový druh dinosaura - nie však pri vykopávkach, ale v juhoafrickom múzeu. Mnoho miliónov rokov stará lebka čakala zle zaradená medzi ďalšími exponátmi, informoval denník The Telegraph.

Nový druh dinosaura dostal meno Ngwevu intloko, čo v miestnom jazyku znamená sivá lebka.

Tvora objavil Paul Barret, ktorý starodávne plazy študuje v britskom Prírodovednom múzeu. Podľa nájdeného exemplára išlo o všežravca, ktorý od hlavy po koniec chvosta meral necelé tri metre.

Živil sa najmä rastlinnou stravou, ale ak mal príležitosť, nepohrdol ani drobnými živočíchmi. Jeho hmotnosť bola približne tristo kilogramov.

Súvisiaci článok Našli zachované fosílie z dňa, keď asteroid vyhubil dinosaury Čítajte

Dinosaura mali podľa Barreta všetci celé roky na očiach. Skutočnosť, že ide o nový druh, si všimol pri skenovaní a analýze lebečných kostí.

"Exemplár bol v zbierke v Johannesburgu vyše 30 rokov a videlo ho mnoho vedcov. Ale všetci si mysleli, že je to len zvláštny druh massospondyla," vysvetlil vedec.

Massospondylus bol jedným z prvých druhov, ktoré sa na planéte objavili na začiatku jury. Dvojnohý dinosaurus s dlhým krkom a chvostom mal štyri až šesť metrov.

Vedci teraz chcú podrobnejšie preskúmať ďalšie exempláre v múzeu pre prípad, že sa medzi nimi nachádzajú ďalšie odlišné druhy.

Novo objavený plaz môže vedcom pomôcť lepšie pochopiť obdobie masového vymierania, ktoré nastalo na prelome triasu a jury pred dvesto miliónmi rokov.

Aj napriek zániku mnohých druhov najnovšie poznatky ukazujú, že vtedajšie ekosystémy mohli byť oveľa bohatšie, než si vedci mysleli.

Minister vnútra Roman Mikulec.

Kauza Očistec má dosah na viacerých.

Z filmu Helmut Newton: Nehanebná krása. Modelka Grace Jones považovala prácu s Helmutom Newtonom za vrchol kariéry.

Jeho fotografie priamo volajú po sexe.

Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Muž, ktorý tridsať rokov ovplyvňuje českú politiku, sa chystá na záverečnú partiu.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.