Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Japonsko povolilo ľudsko-zvieracie embryonálne experimenty

Chcú vypestovať ľudské orgány.

Kontroverzný výskum bude prebiehať na geneticky upravených myšiach a potkanoch.Kontroverzný výskum bude prebiehať na geneticky upravených myšiach a potkanoch. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Japonci prekročili etické hranice vedy, schválili ľudsko-zvieracie embryonálne experimenty. Chcú nájsť spôsob, ako vypestovať ľudské orgány vo zvieratách.

Súvisiaci článok Na ceste k farmám na orgány. Vytvorili prvé prasacie embryo skrížené s bunkami človeka Čítajte

Výskum predstavuje nádej pre milióny ľudí, ktorí čakajú na transplantáciu orgánov.

Biológ Hiromicu Nakauči dostal od japonskej vlády oficiálne povolenie vložiť ľudské kmeňové bunky do embrya zvieraťa, píše web ScienceAlert

Experiment má prebiehať na geneticky upravených myšiach a potkanoch. Zvieratá, ktoré vedci použijú, budú špeciálne a ich telo nebude schopné si počas vývoja samo vytvoriť pankreas.

Ten by mal vzniknúť po zavedení ľudských kmeňových buniek, ktoré vedci vložia v skorých štádiách vývinu plodu zvieraťa. Následne chcú vedci zvieratá detailne pozorovať.

Okrem tvorby nového pankreasu budú sledovať aj tvorbu ostatných orgánov a celkový vývoj.

Experimenty na hlodavcoch by mali trvať minimálne dva roky. Ak prinesú výsledky, chcú vedci aplikovať ľudské kmeňové bunky aj do prasiat alebo oviec. Na to však budú musieť požiadať vládu opäť o povolenie.

Kontroverzný výskum

Výskum neprináša len etické problémy týkajúce sa použitia embryí. Obavy vyvolávajú najmä pochybnosti, či vedci dokážu kontrolovať pohyb kmeňových buniek.

Kmeňové bunky sú základné bunky, ktoré majú schopnosť sa premeniť na akýkoľvek iný typ bunky. Vďaka tomu má telo schopnosť regenerácie alebo môže vytvárať jednotlivé tkanivá.

Stále nie je úplne jasné, kam sa ľudské bunky v tele po podaní dostanú a na aký bunkový typ sa po injekcii zmenia.

„Snažíme sa zabezpečiť, aby ľudské bunky prispievali iba k vytváraniu určitých orgánov,“ vysvetľuje Nakauči pre časopis Stanford Medicine Out There.

Ak zistia, že ľudské bunky menia mozog potkana, experimenty pozastavia. Je to jedna z podmienok vlády, ktorá má zabrániť tomu, aby vzniklo „humanizované“ zviera.

Nakauči si nemyslí, že by sa niečo také mohlo stať. Už minulý rok so svojimi kolegami v Stanforde vložili ľudské kmeňové bunky do embrya ovce. Tento hybrid usmrtili po 28 dňoch, avšak obsahoval veľmi málo ľudských buniek – len asi jednu z desaťtisíc.

„Pri našej novej, cielenej generácii orgánov sa nemusíme báť integrácie ľudských buniek tam, kde ich nechceme,“ hovorí Nakauči.

Pestovanie ľudských orgánov vo zvieratách

Ak bude výskum úspešný, pôjde o veľký pokrok na poli medicíny. „Pestovanie“ ľudských orgánov vo zvieratách predstavuje nádej pre pacientov, ktorí čakajú na transplantácie.

V Spojených štátoch amerických je na čakacej listine viac ako 116 000 pacientov. Podľa informácií z ministerstva zdravotníctva na Slovensku potrebuje transplantáciu 327 pacientov. Najviac, až 272 čaká na obličky.

Téma: Kmeňové bunky

Biológia, Bunky, Japonsko

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.