SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Niektoré Airbusy A350 majú chybu. Musia ich vypnúť a zapnúť každých 149 hodín

Problém sa dá odstrániť aktualizáciou.

Ilustračná fotografia. Niektoré staršie modely Airbusu A350-941 môžu mať stále softvérovú chybu, pre ktorú je potrebné stroj vypnúť a zapnúť každých 149 hodín.Ilustračná fotografia. Niektoré staršie modely Airbusu A350-941 môžu mať stále softvérovú chybu, pre ktorú je potrebné stroj vypnúť a zapnúť každých 149 hodín. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Skúsili ste ho vypnúť a zapnúť? Táto rada sa často objavuje pri riešení problémov so smartfónmi či počítačmi. Zdá sa, že môže pomôcť aj lietadlám.

Niektoré staršie modely lietadla Airbus A350-941 je totiž potrebné načisto naštartovať každých 149 hodín, teda približne raz za šesť dní.

Súvisiaci článok Nový návrh lietadla od Airbusu vyzerá ako obrovský kovový vták Čítajte 

Dôvodom je softvérová chyba, ktorá sa týka vnútorných hodín stroja. Chyba by mohla viesť k strate určitých leteckých funkcií.

Nejde pritom o neznámy problém. Prvýkrát naň pri tomto type lietadla upozornila Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) pred dvomi rokmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Teraz upozornenie vydali opäť.

"Ukázalo sa, že po 149 hodinách nepretržitej prevádzky lietadla môže dôjsť k strate komunikácie medzi leteckými systémami a sieťou," píše sa v správe agentúry.

"Ak stav nie je napravený, môže dôjsť k čiastočnej alebo úplnej strate niektorých systémov či funkcií, čo by mohlo nakoniec viesť k nebezpečným situáciám."

Airbus o chybe vie a už aj začal vydávať aktualizácie pre novšie modely tohto konkrétneho typu lietadla. Oprava je dostupná aj pre staršie modely, no tie je pri aktualizácii nutné stiahnuť z prevádzky. Potom musia prejsť údržbou a kontrolou.

Letecká spoločnosť pre každý prípad vydala aj inštrukcie, ako reštartovať vnútorné hodiny lietadla.

Podobnú softvérovú chybu objavili aj v lietadlách Boeing 787 Dreamliner v roku 2015. Chyba mohla viesť k zlyhaniu elektrických systémov, strate elektriny a teda aj úplnej kontroly nad strojom. Nespôsobila však žiadne nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

K problému dochádzalo, ak bolo lietadlo v nepretržitej prevádzke celých 248 dní, čiže vyše ôsmich mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Airbus
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.
Stĺpček Petra Schutza

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Peter Schutz
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia - ClearSpace zachytáva odpadok.

Číňania tvrdia, že dosiahli kvantovú nadvládu

Míľnik dosiahol už druhý stroj na svete.

Ilustračné foto.
Podcast Tech_FM

Grónsky ľad sa už nikdy nemusí spamätať

Nové správy z vedy.

Marián Brestič