SME
Sobota, 21. september, 2019 | Meniny má Matúš

Neovplyvňujú mozgy ale klímu. Biele stopy za lietadlami skutočne škodia

Umelé oblaky vydržia niekoľko hodín.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: UNSPLAH/CC)

BRATISLAVA. Doteraz sa ich obávali iba konšpirátori. Ukazuje sa, že dlhé biele stopy za lietadlami by mali trápiť každého, komu záleží na ochrane prírody.

Prečítajte si tiež: Veda ukázala, že chemtrails neexistujú Čítajte 

Avšak nie pre ich vymyslený a nedokázaný účinok na ľudskú myseľ.

Nový výskum totiž naznačuje, že kondenzačné stopy za lietadlami sú nebezpečné pre zemskú klímu.

Štúdiu uverejnili vo vedeckom časopise Atmospheric Chemistry and Physics.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ľadové stopy neochladzujú

Biele stopy za lietadlom i raketami vznikajú vo výške sedem až dvanásť kilometrov nad povrchom Zeme, kde panujúce nízke teploty spôsobujú kondenzáciu vodnej pary.

I keď sa anglicky prezývajú contrail (skratka z condensation trail), netreba si ich mýliť s konšpiračnou teóriou o chemtrails.

Dlhé biele stopy sú v skutočnosti akési umelé oblaky. Svojím tvarom pripomínajú prirodzene vznikajúce oblaky typu cirus či cirokumulus.

Všetky lietadlá, ktoré spaľujú palivo, za sebou zanechávajú stopu výfukových plynov a sadzí. Vo vysokých vrstvách atmosféry sa okolo drobných čiastočiek sadzí skondenzuje vodná para a pôsobením nízkych teplôt v okolí zamrzne.

Takéto umelé oblaky z ľadových kryštálikov môžu v atmosfére v závislosti od podmienok vydržať od niekoľkých minúť až po pár hodín.

V súvislosti s lietadlami a životným prostredím sa najčastejšie spomínajú emisie oxidu uhličitého, ktorý poháňa klimatickú zmenu. No významnú rolu v globálnom otepľovaní majú aj ľadové stopy lietadla.

Keď na ne dopadne slnečné žiarenie, časť z neho odrazia a naopak zadržiavajú teplo, ktoré vyžaruje od zemského povrchu.

Trvá niekoľko desaťročí

Štúdia z roku 2011 ukázala, že omnoho viac tepla ako emisie z lietadiel zachytávajú kondenzačné stopy. Z krátkodobého hľadiska tak majú silnejší otepľovací účinok.

"Účinky oxidu uhličitého trvajú mnoho tisíc rokov, pretože má dlhú životnosť," hovorí pre web Science Media Centre atmosférický vedec David Lee z metropolitnej univerzity v Manchesteri, ktorý na štúdii nepracoval.

Prečítajte si tiež: Sčervenelo aj Slovensko. Jednoduché ilustrácie ukazujú, ako sa mení klíma Čítajte 

"Otepľujúci efekt kondenzačných stôp bude trvať najviac niekoľko desaťročí."

Podľa autorov štúdie však vplyv kondenzačných stôp na klimatickú zmenu nemožno ignorovať. Dotvára celkový obraz o tom, ako letecká doprava ovplyvňuje zemskú klímu.

Nové modely ukazujú, že otepľujúce účinky kondenzačných stôp sa v roku 2050 strojnásobia oproti posledným dostupným údajom z roku 2006. Spôsobí to znásobenie leteckej dopravy, ale aj presun dráh lietadiel do vyšších a teda chladnejších vrstiev atmosféry.

Znížiť otepľovanie spôsobené kondenzačnými stopami nebude ľahké. Súčasné kroky v letectve sa zameriavajú najmä na zníženie emisií skleníkových plynov a ani tie nie sú dostatočné

"Je to ťažšie ako pri oxide uhličitom," hovorí pre magazín New Scientist hlavná autorka štúdie Ulrike Burkhardtová.

"Niet pochýb o tom, že otázka emisií oxidu uhličitého v letectve by sa mala riešiť správne, a niet tiež pochýb o tom, že sa vôbec nerieši efektívne."

DOI: 10.5194/acp-19-8163-2019

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 799
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 10 490
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 9 297
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 911
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 673
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 6 224
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 763
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 760
  9. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 688
  10. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 5 598

Téma: Klimatická zmena


Článok je zaradený aj do ďalších tém Chemtrails - konšpiračná teória, Lietadlá, Klíma

Hlavné správy zo Sme.sk

Dane budú nižšie. Kto ušetrí najviac?

Zmení sa daň z príjmov aj nezdaniteľné minimum.

Ilustračné foto.
Momentka zo zápasu Slovan Bratislava - Besiktas Istanbul.
Stĺpček Petra Schutza

Černákov pardon dokonale zapadá do absurdity aj zmenkového príbehu

Dôkazový stav sa zdá byť silný.

Komentátor SME Peter Schutz.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Ben Feringa získal Nobelovu cenu za chémiu v roku 2016. Podelil sa o ňu s chemikmi Jean-Pierrom Sauvageom a Sirom J. Fraserom Stoddartom.
Podcast Klik

Klik: Prečo sa Spotify začína hrať na Veľkého brata

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.