SME
Štvrtok, 9. júl, 2020 | Meniny má LujzaKrížovkyKrížovky

Nové lietadlo NASA bude mať namiesto čelného skla veľký displej

Prvý testovací let bude o dva roky.

Vizualizácia experimentálneho nadzvukového lietadla X-59 QueSST.Vizualizácia experimentálneho nadzvukového lietadla X-59 QueSST. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Špeciálne nadzvukové lietadlo, ktoré pripravuje NASA, nebude mať bežné čelné sklo.

Štíhly trup lietadla si vyžiadal netradičné riešenie. Keďže kokpit bude niekoľko metrov za nosom, viditeľnosť pre pilotov by bola obmedzená. Inžinieri preto museli vymyslieť spôsob, aby pilot videl, čo sa deje pred lietadlom.

Navrhli systém kamier a displej s vysokým rozlíšením, ktorý poskytne všetky potrebné údaje.

Úder ako zavretie dverí

Namiesto bežného čelného skla bude jedna veľká obrazovka s rozlíšením 4K, na ktorej sa budú zobrazovať zábery a údaje z dvoch vonkajších predných kamier.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Lietadlo v tvare písmena V usadí pasažierov do krídel Čítajte 

Pilot tak nielenže uvidí všetko pred ním, ale systém mu poskytne aj vizuálne pomôcky počas približovania k letisku, pristávania či vzlietania.

Vďaka systému uvidí aj údaje o teréne a ďalšie potrebné informácie. Bočné okná sú skutočné a umožňujú pilotovi vidieť horizont.

"Systém je jedným z viacerých inovatívnych riešení, vďaka ktorým tvar X-59 zníži aerodynamický tresk na tichý úder," vysvetľuje NASA. Úder má mať hlasitosť ako zavretie dverí na aute.

Dosiahnuť má maximálnu rýchlosť 1590 kilometrov za hodinu (mach 1,5).

Prvý testovací let o dva roky

Na návrhu experimentálneho lietadla spolupracujú NASA a spoločnosť Lockheed-Martin. Cieľom je vyvinúť stroj, ktorý by letel nadzvukovou rýchlosťou bez výrazného hluku.

Prečítajte si tiež: Prvýkrát zachytili vlny pri prechode lietadla zvukovou bariérou Čítajte 

Keď lietadlo prekoná rýchlosť zvuku, vzniká aerodynamický tresk, ktorý sa dá prirovnať k hlasnému výstrelu alebo malému výbuchu. Môže dokonca spôsobiť aj škody na budovách.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj z tohto dôvodu je nadzvuková doprava nad obývaným územím problémová.

Experimentálne lietadlo je stále vo fáze príprav. Prvý testovací let bude najskôr o dva roky. X-59 nebude určené na prepravu ľudí. Testy však môžu poskytnúť údaje, vďaka ktorým opäť môžu vzlietnuť nadzvukové dopravné lietadlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Ani sa nenamáhajte

V rámci zbavovania sa zodpovednosti prišiel Matovič s nápadom, aby ľudia lustrovali kandidátov na prednostov.

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Neprehliadnite tiež

Luxemburg rozhodol. YouTube nemusí vydať údaje ľudí, ktorí nahrali pirátsky obsah

Zákon sa nevzťahuje na e-mailové a IP adresy, či telefónne čísla.

Ilustračná fotografia.

Podvolí sa Zuckerberg tlaku inzerentov?

Ako útek zadávateľov reklamy ohrozuje rast Facebooku.

Šéf a zakladateĺ Facebooku Mark Zuckerberg počas príhovoru na konferencii Tech Summit v Salt Lake City.
Záber z deviateho štartu SpaceX s komunikačnými satelitmi Starlink 13. júna 2020.