BRATISLAVA. Špeciálne nadzvukové lietadlo, ktoré pripravuje NASA, nebude mať bežné čelné sklo.
Štíhly trup lietadla si vyžiadal netradičné riešenie. Keďže kokpit bude niekoľko metrov za nosom, viditeľnosť pre pilotov by bola obmedzená. Inžinieri preto museli vymyslieť spôsob, aby pilot videl, čo sa deje pred lietadlom.
Navrhli systém kamier a displej s vysokým rozlíšením, ktorý poskytne všetky potrebné údaje.
Úder ako zavretie dverí
Namiesto bežného čelného skla bude jedna veľká obrazovka s rozlíšením 4K, na ktorej sa budú zobrazovať zábery a údaje z dvoch vonkajších predných kamier.

Pilot tak nielenže uvidí všetko pred ním, ale systém mu poskytne aj vizuálne pomôcky počas približovania k letisku, pristávania či vzlietania.
Vďaka systému uvidí aj údaje o teréne a ďalšie potrebné informácie. Bočné okná sú skutočné a umožňujú pilotovi vidieť horizont.
"Systém je jedným z viacerých inovatívnych riešení, vďaka ktorým tvar X-59 zníži aerodynamický tresk na tichý úder," vysvetľuje NASA. Úder má mať hlasitosť ako zavretie dverí na aute.
Dosiahnuť má maximálnu rýchlosť 1590 kilometrov za hodinu (mach 1,5).
Prvý testovací let o dva roky
Na návrhu experimentálneho lietadla spolupracujú NASA a spoločnosť Lockheed-Martin. Cieľom je vyvinúť stroj, ktorý by letel nadzvukovou rýchlosťou bez výrazného hluku.

Keď lietadlo prekoná rýchlosť zvuku, vzniká aerodynamický tresk, ktorý sa dá prirovnať k hlasnému výstrelu alebo malému výbuchu. Môže dokonca spôsobiť aj škody na budovách.
Aj z tohto dôvodu je nadzvuková doprava nad obývaným územím problémová.
Experimentálne lietadlo je stále vo fáze príprav. Prvý testovací let bude najskôr o dva roky. X-59 nebude určené na prepravu ľudí. Testy však môžu poskytnúť údaje, vďaka ktorým opäť môžu vzlietnuť nadzvukové dopravné lietadlá.