SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Nové lietadlo NASA bude mať namiesto čelného skla veľký displej

Prvý testovací let bude o dva roky.

Vizualizácia experimentálneho nadzvukového lietadla X-59 QueSST.Vizualizácia experimentálneho nadzvukového lietadla X-59 QueSST. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Špeciálne nadzvukové lietadlo, ktoré pripravuje NASA, nebude mať bežné čelné sklo.

Štíhly trup lietadla si vyžiadal netradičné riešenie. Keďže kokpit bude niekoľko metrov za nosom, viditeľnosť pre pilotov by bola obmedzená. Inžinieri preto museli vymyslieť spôsob, aby pilot videl, čo sa deje pred lietadlom.

Navrhli systém kamier a displej s vysokým rozlíšením, ktorý poskytne všetky potrebné údaje.

Úder ako zavretie dverí

Namiesto bežného čelného skla bude jedna veľká obrazovka s rozlíšením 4K, na ktorej sa budú zobrazovať zábery a údaje z dvoch vonkajších predných kamier.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Lietadlo v tvare písmena V usadí pasažierov do krídel Čítajte 

Pilot tak nielenže uvidí všetko pred ním, ale systém mu poskytne aj vizuálne pomôcky počas približovania k letisku, pristávania či vzlietania.

Vďaka systému uvidí aj údaje o teréne a ďalšie potrebné informácie. Bočné okná sú skutočné a umožňujú pilotovi vidieť horizont.

"Systém je jedným z viacerých inovatívnych riešení, vďaka ktorým tvar X-59 zníži aerodynamický tresk na tichý úder," vysvetľuje NASA. Úder má mať hlasitosť ako zavretie dverí na aute.

Dosiahnuť má maximálnu rýchlosť 1590 kilometrov za hodinu (mach 1,5).

Prvý testovací let o dva roky

Na návrhu experimentálneho lietadla spolupracujú NASA a spoločnosť Lockheed-Martin. Cieľom je vyvinúť stroj, ktorý by letel nadzvukovou rýchlosťou bez výrazného hluku.

Prečítajte si tiež: Prvýkrát zachytili vlny pri prechode lietadla zvukovou bariérou Čítajte 

Keď lietadlo prekoná rýchlosť zvuku, vzniká aerodynamický tresk, ktorý sa dá prirovnať k hlasnému výstrelu alebo malému výbuchu. Môže dokonca spôsobiť aj škody na budovách.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj z tohto dôvodu je nadzvuková doprava nad obývaným územím problémová.

Experimentálne lietadlo je stále vo fáze príprav. Prvý testovací let bude najskôr o dva roky. X-59 nebude určené na prepravu ľudí. Testy však môžu poskytnúť údaje, vďaka ktorým opäť môžu vzlietnuť nadzvukové dopravné lietadlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.
Píše Helena Dalliová

Počas korony sú mnohé domácnosti zdrojom násilia

Rodová rovnosť nie je politický koncept, je to základné právo.

Ženy s rúškami v Madride.
Cynická obluda

Aktuálne Ficove možnosti

Po 12 rokoch premierovania to Robert Fico dotiahol až do stavu, kde stoja pred ním tieto dve možnosti.

Neprehliadnite tiež

Technici vo vnútri detektoru Borexino, ktorý zachytil nepolapiteľné častice.

Vyskúšali sme, ako sa hrá na jednej z najrýchlejších grafických kariet

Počítačové hry sa konečne dočkajú filmovej grafiky, aj vďaka herným konzolám.

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online