Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Špionážne fotky odhalili obrovský úbytok ľadu v Himalájach

Fotografie pochádzajú zo 70. a 80. rokov.

Fotka z roku 2014 z ľadovca Changri nup v Himalájach.Fotka z roku 2014 z ľadovca Changri nup v Himalájach. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Fotografie, o ktoré sa počas studenej vojny postarali špionážne satelity, odhalili dramatický úbytok himalájskych ľadovcov.

Vedci porovnali fotky amerického prieskumného programu s nedávnymi výsledkami pozorovaní vesmírnych lodí a zistili, že za uplynulých 40 rokov sa proces topenia ľadovcov zdvojnásobil.

Štúdiu publikovali vo vedeckom časopise Science Advances.

Fotografie z tajných satelitov

Od roku 2000 sa ľadovce zmenšujú o približne pol metra ročne. Ide o dvojnásobok množstva roztopeného ľadu z rokov 1975-2000. Hlavnou príčinou sú podľa vedcov klimatická zmena.

Prečítajte si tiež: Mali ísť po ľade, brodili sa vo vode. Fotka ukazuje topenie Grónska Čítajte

"Je to dosiaľ najjasnejší obraz toho, ako rýchlo - a prečo - sa himalájske ľadovce roztápajú v tomto časovom intervale," uviedol hlavný autor štúdie, doktorand z Kolumbijskej univerzity v New Yorku Joshua Maurer.

Fotografie pochádzajú zo 70. a 80. rokov minulého storočia, keď Spojené štáty Americké vyslali do vesmíru dvadsať satelitov, ktoré tajne fotografovali Zem.

Zábery v roku 2011 odtajnili a Geologická služba Spojených štátov (USGS) ich digitalizovala pre vedecké účely.

Ľad v Himalájach sa topí rýchlejšie

Družicové zábery, ktoré zachytávajú dvetisíc kilometrov širokú oblasť Himalájí v Indii, Číne, Nepále a Bhutáne, porovnali so súčasnými zábermi od NASA a japonskej vesmírnej agentúry (JAXA).

Prečítajte si tiež: Veľká anketa slovenských vedcov: zvládne ľudstvo zmenu klímy? Čítajte

Tím z Columbia University sa zameral na 650 ľadovcov v Himalájach a zistil, že od roku 1975 do roku 2000 stratili každoročne štyri miliardy ton ľadu.

V rokoch 2000 až 2016 sa však ľadovce topili v priemere dvakrát rýchlejšie, a teda prišli každoročne o približne osem miliárd ton ľadu, čo by podľa Joshuu Maurera z Columbia University vystačilo na naplnenie 3,2 milióna olympijských bazénov ročne.

Ako dodal, ľadovce strácajú najviac ľadu v spodných častiach, pričom v niektorých prípadoch sú tenšie každý rok aj o päť metrov.

Obrovské následky

Záverom vedcov je, že najväčším faktorom zvýšeného roztápania sú rastúce teploty. Hoci tie sú na rôznych miestach odlišné, v priemere dosahovali v rokoch 2000 až 2016 o jeden stupeň Celzia viac než v rokoch 1975 až 2000.

Prečítajte si tiež: Zem stratila 9-tisíc gigaton ľadu za polstoročie. Kde ho mizne najviac? Čítajte

Ďalšími faktormi sú zmeny v množstve zrážok, ktorých zníženie obvykle znamená redukciu ľadovej pokrývky.

Úlohu zohráva aj spaľovanie fosílnych palív, ktoré vytvára sadze dopadajúce na zasnežený povrch ľadovcov. Potom absorbujú slnečné svetlo a urýchľujú roztápanie.

Takáto strata bude mať podľa vedcov obrovské následky. Voda z roztopených ľadovcov bude napríklad spôsobovať záplavy. Po roztopení horských ľadovcov stratia vodu rieky, ktoré sú dôležité pre milióny ľudí v období sucha.

DOI: 10.1126/sciadv.aav7266

Téma: Klimatická zmena

Ľadovce, Himaláje

Pražský súd zobral Majského do predbežnej väzby

Podnikateľ podal proti rozhodnutiu sťažnosť.

Majského privádzajú na súd.
Virologické testy na tzv. prasaciu chrípku  A(H1N1).
Ján Hrubala.
75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Zničili celé mesto. Muži z Enola Gay nemali výčitky

Ušetrili sme veľa ľudských životov, tvrdili chlapi z lietadla, ktoré zhodilo bombu.

Posádka amerického bombardéru B-29 Superfortress, ktorý zhodil 6. augusta 1945 atómovú bombu na Hirošimu, v strede pilot Paul Tibbets.

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.