SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Na letiskách sú pasce na súkromie. Američania skenujú medzinárodných cestujúcich

Čoho sa vzdajú, aby boli rýchlejší?

Manažér stanice Chad Shane (vpravo) z aerolínií SAS uvádza na palubu cestujúcu skrz biometrický systém rozpoznávania tváre, ktorý predstavili v Dulles vo Virgínii 6. septembra 2018.Manažér stanice Chad Shane (vpravo) z aerolínií SAS uvádza na palubu cestujúcu skrz biometrický systém rozpoznávania tváre, ktorý predstavili v Dulles vo Virgínii 6. septembra 2018. (Zdroj: Bill O'Leary — The Washington Post)

Na odletovej bráne číslo 18 leteckej spoločnosti JetBlue na letisku J. F. Kennedyho v New Yorku nepotrebujete palubný lístok, aby ste nastúpili na palubu lietadla do mexického Cancúnu. Aj svoj pas môžete odložiť.

Takáto vymoženosť vás bude stáť len vašu tvár. Máte ju len jednu, tak azda to stojí za to.

Technológia rozpoznávania tvárí je neoverená a z veľkej časti zatiaľ neregulovaná. Napriek tomu sa dostáva na letiská po celých Spojených štátoch.

Takzvané e-brány a ich skoršie prototypy v JetBlue oskenovali asi 150-tisíc tvárí za posledné dva roky, aby overili totožnosť pasažierov pred nástupom na palubu lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Letecká spoločnosť Delta v Atlante má dokonca biometrický terminál. Tvár pasažierov sa používa pri check-ine, odovzdaní batožiny, na bezpečnostnej kontrole i pri nastupovaní na palubu. Skenovanie pri každom pasažierovi ušetrí dve sekundy, celkovo by to malo urýchliť nástup na palubu pri medzinárodných letoch o deväť minút.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Má to všetky predpoklady, aby sa z pohodlnosti a zrýchlenia odbavenia stalo skenovanie technologickou pascou. Technológia, ktorá narúša súkromie – čo je záležitosť čínskeho policajného štátu – sa takto vkráda do života Američanov.

V mene ekonomickej výkonnosti letecké spoločnosti a americká vláda často vo veľkom skenujú tváre ľudí, ktorí nie sú podozriví zo žiadneho trestného činu. Je to zatiaľ najväčší krok Ameriky k tomu, že s tvárami sa bude zaobchádzať ako s dátami, ktoré môžu byť ukladané, sledované, ale aj ukradnuté.

SkryťVypnúť reklamu

Technológia rozpoznávania tváre na letiskách je zatiaľ dobrovoľná a zameriava sa na cestujúcich do zahraničia. Americkí občania tak stále majú právo vyhnúť sa skenovaniu.

No letiská sú natoľko stresujúce miesta, že mnohí ľudia majú sklon vymeniť všetky druhy slobôd za prísľub bezpečia a osobného prospechu.

„Ak mi to zabezpečí rýchlejší nástup do lietadla a bezpečnosť, nezáleží mi na tom, či ma potrebujú vyzliecť donaha,“ povedal mi jeden pasažier pri nástupe na odletovej bráne 18 na Kennedyho letisku.

Realita je však taká, že letiskové systémy rozpoznávania tvárí majú zatiaľ len veľmi málo spoločné so zvyšovaním bezpečnosti letu. Preto sú pasažieri skenovaní ľuďmi aj prístrojmi. Systémy na skenovanie tváre sa spoliehajú na ľudí častejšie, než by úradníci chceli prezradiť.

SkryťVypnúť reklamu

Poďme si to spoločne vyskúšať, ako túto pascu na súkromie nastražiť pomocou technológie, ktorú poháňa imigračná politika a potreby biznisu.

Usmejte sa do kamery

Možno už poznáte systém rozpoznávania tvárí, keď svoj iPhone odomykáte pomocou FaceID. To, čo sa deje na odletovej bráne, je však odlišné.

Keď vkročíte do odletovej brány (e-gate) od JetBlue, postavíte sa na modré značky a na pár sekúnd sa pozriete do krabičky na pravej strane. Kamera vo vnútri vás odfotí – niekedy aj dva či trikrát, ak sa nepodarí dobrá fotka na prvýkrát.

Keď odomykáte iPhone, sken vašej tváre nikdy neopustí vaše zariadenie a neputuje do Apple. Na e-bráne však vašu tvár odfotí letecká spoločnosť a potom ju porovná s databázou Amerického úradu colnej a hraničnej ochrany. Ten spätne pošle správu, či môžete nastúpiť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C622P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M622P na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.


23. júl

Ešte nikdy nevyhral zlato z olympiády.


Jana Sedláková 8 h
Bodrum, Turecko. Oheň vyhnal z domov miestnych aj turistov.

Väčšina požiarov je už pod kontrolou.


4 h
Ilustračná fotografia.

Uznesenie Ústavného súdu vyšlo v zbierke zákonov a vstúpilo tak do platnosti.


a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Dvojica ruských kozmonautov Oleg Novickij a Piotr Dubrov, ktorí uskutočnili v stredu 2. júna 2021 výstup do voľného vesmíru z Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS). Výstup súvisel s prípravou na príchod nového ruského modulu.

Prevádzku ruského segmentu na ISS chce Rusko ukončiť v roku 2028.


TASR 4 h
Technologický podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 23 h