Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

V prstencoch Saturnu objavili nové útvary

Misia Cassini skončila v roku 2017.

Výrez zo záberu, ktorý urobila sonda Cassini v roku 2017 ukazuje vlny, ktoré vytvára drobný mesiac Daphnis v medzere Saturnovho prstenca A.Výrez zo záberu, ktorý urobila sonda Cassini v roku 2017 ukazuje vlny, ktoré vytvára drobný mesiac Daphnis v medzere Saturnovho prstenca A. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

BRATISLAVA. Misia Cassini sa skončila v roku 2017, no zozbierané dáta z jej vnorenia do atmosféry druhej najväčšej planéty slnečnej sústavy stále prinášajú nové vedecké zistenia o Saturne.

Štúdia v najnovšom čísle vedeckého časopisu Science opisuje nové poznatky o prstencoch v poradí šiestej planéty od Slnka.

Štyri zábery z posledných okamihov misie ukazujú nové útvv prstencoch a tiež rozdiely v ich chemickom zložení.

Pracovníci misie Cassini pozorovali, ako mesiac Dafnis ovplyvňuje materiál v prstenci A, okrem toho sledovali aj vonkajší prstenec F. Všimli si v ňom útvary vytvorené nárazom, ktoré mali rovnakú dĺžku i orientáciu.

Zrejme ich spôsobila skupina telies, ktoré do prstenca vrazili v rovnakom čase. Naznačuje to, že prstence sú tvarované materiálmi, ktoré obiehajú Saturn a nie sú pozostatkami komét obiehajúcich okolo Slnka.

Zaujímavé sú tiež zistenia o zložení prstencov, ktoré skúmal spektrometer na palube sondy Cassini. Vytvoril ich spektrálnu mapu vo viditeľnej aj infračervenej vlnovej dĺžke.

Prečítajte si tiež: Saturn prichádza o svoje krásne prstence. Premenia sa na dážď Čítajte

Prstence tvorí najmä vodný ľad, no údaje sondy vylúčili, že by sa v nich nachádzal čpavkový či metánový ľad.

Spektrometer nenašiel ani organické zlúčeniny. Vedcov to prekvapilo, pretože Cassini pri prelete cez prstenec D detegovala ich prítomnosť.

"Ak by tam boli organické zlúčeniny vo veľkých množstvách - aspoň v hlavných prstencoch A, B a C - videli by sme ich," píše v tlačovej správe Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Phil Nicholson, pracovník misie Cassini. "Nie som presvedčený, že sú hlavnou zložkou týchto prstencov."

DOI: 10.1126/science.aau1017

NASA, Sonda Cassini, Saturn, Slnečná sústava, Prstence, Planéty, Misie k Saturnu

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.