Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Slovenskí vedci našli nový druh hada, nazvali ho po zabudnutom kráľovstve

Výskum trval sedemnásť rokov.

Novo objavený druh užovky Elaphe urartica.Novo objavený druh užovky Elaphe urartica. (Zdroj: Boris Tuniyev)

BRATISLAVA. Medzinárodný tím na čele s vedcami z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave objavil nový druh hada.

Živočích je rozšírený v Turecku, Azerbajdžane, Arménsku, Gruzínsku, Iraku, Iráne a Rusku, vrátane malej oblasti zasahujúcej aj do Európy.

Analýzou genetických aj morfologických údajov vedci zistili, že užovka sarmatská (Elaphe sauromates) v skutočnosti zahŕňa aj ďalší druh, ktorý nazvali podľa starobylého kráľovstva Urartu - Elaphe urartica.

O objave informovala hovorkyňa UK Lenka Miller.

Sedemnásť rokov výskumu

Podľa hlavných autorov štúdie Daniela Jablonskeho a Davida Jandzíka z UK je náročné túto užovku objaviť v prírode. Navyše sa vyskytuje v oblasti, ktorá je geopoliticky pomerne komplikovaná.

Prečítajte si tiež: Slovenskí archeológovia našli v Kuvajte polodrahokamy starokresťanskej komunity Čítajte

Aj preto si zber materiálu pre štúdiu vyžiadal celkovo sedemnásť rokov a širokú medzinárodnú spoluprácu. Nový druh je na základe vonkajších znakov veľmi podobný užovke sarmatskej.

Až analýza DNA odhalila, že ide o sesterský a takzvaný kryptický, čiže skrytý druh.

"Objav dokazuje, že aj oblasť alebo skupina živočíchov pomerne dobre prebádaná môže potenciálne skrývať prekvapivé objavy, ak sa výskum realizuje trpezlivo a s využitím kombinácie metód," vysvetľuje Jablonski.

"V tomto prípade štatistických, genetických aj morfologických a v širokej medzinárodnej spolupráci," doplnil.

Meno podľa kráľovstva

Nový druh hada patrí medzi veľké užovky rodu Elaphe, ktorý je populárnym medzi chovateľmi teráriových zvierat.

Prečítajte si tiež: Archeológ Hulínek: Slováci prvýkrát skúmali významné sumerské mesto Čítajte

"Nález je pre nás aj akýmsi zavŕšením osobnej cesty od nadšených milovníkov a niekdajších chovateľov užoviek rodu Elaphe až k nálezu a vedeckému opisu nového druhu," poznamenal Jandzík.

Kráľovstvo Urartu prekvitalo v dobe železnej (9. až 6. storočí pred naším letopočtom) v oblasti dnešnej Arménskej vysočiny, v okolí jazera Van v Turecku, kde sa vyskytuje aj nový druh užovky.

Meno zvolili autori vedeckého opisu z úcty k pôvodnému menu užovky sarmatskej. Jej názov odkazuje na Sarmatov, konfederáciu kočovných kmeňov, ktoré obývali podobné územie severne od Čierneho mora ako užovka sarmatská.

DOI: 10.7717/peerj.6944/supp-1

Téma: Slovenskí a svetoví vedci

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.