Komáre s maláriou zabila geneticky upravená huba

Hubu otestovali v modelovej dedine.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

OUAGADOUGOU. Africkým a americkým vedcom sa podarilo vyrobiť geneticky modifikovanú hubu, ktorá dokáže rýchlo zabiť veľké množstvo komárov rodu Anopheles, ktoré prenášajú maláriu.

Informoval o tom spravodajský web BBC.

Podľa autorov štúdie v časopise Science nie je cieľom komáre vyhubiť, ale zastaviť šírenie choroby, ktorá ročne na celom svete pripraví o život vyše 400-tisíc ľudí.

Zabíja jedom z pavúka

Vedci najprv našli špeciálny typ huby, ktorá komáre prirodzene infikuje. Ďalším krokom bolo vylepšiť ju.

Prečítajte si tiež: Najbolestivejšie uštipnutia na svete podľa vedca, ktorý ich všetky zažil Čítajte

"Je veľmi poddajná, genetické inžinierstvo sa na nej vykonáva veľmi ľahko," povedal jeden z amerických výskumníkov.

Do huby pridali genetickú inštrukciu na výrobu toxínu z jedného prudko jedovatého austrálskeho pavúka.

Kým pavúk vstrekuje toxín do tela hmyzu za pomoci svojich zubov, vedci sa snažia dostať jed do komárov zvnútra.

Keď sa huba dostane komárovi do tela, začne produkovať jedovatú látku a prenášača malárie zabije.

Postavili falošnú dedinu

Na potvrdenie sľubných výsledkov laboratórnych testov postavili vedci v Burkine Faso falošnú dedinu s rozlohou vyše 600 metrov štvorcových. Dali do nej rastliny, chyže, zdroj vody aj potravu pre komáre.

Aby zaistili, že žiadny hmyz neunikne, obklopili dedinu dvojitou vrstvou moskytiéry.

Prečítajte si tiež: Viete, ako vzniká štípanec? Komár využíva sadu ihiel Čítajte

Spory geneticky modifikovanej huby následne zmiešali so sezamovým olejom a zmes naniesli na bavlnené plátno. Aby boli vystavení pôsobeniu huby, museli komáre na plátne pristáť.

Na začiatku pokusu vpustili vedci do dediny 1500 komárov.

Kým v nej plátno so spórami nebolo, populácia prudko rástla. Keď však do dediny nasadili hubu, za 45 dní prežilo iba 13 prenášačov.

Testy tiež ukázali, že huba zahubila skutočne len komáre, na ktoré vedci cielil, a neohrozila iný hmyz, napríklad včely.

Vedci hľadajú nové spôsoby, ako zabrániť šíreniu malárie, doterajšie insekticídy totiž rýchlo strácajú svoju účinnosť. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie počet nakazených maláriou v desiatich najhoršie zasiahnutých afrických krajinách v posledných rokoch stúpa.