SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

V Nemecku otvorili prvú elektro diaľnicu

Kamióny jazdia ako trolejbusy.

Prvú eDiaľnicu otvorili v Nemecku v maji 2019.Prvú eDiaľnicu otvorili v Nemecku v maji 2019. (Zdroj: Siemens)

BRATISLAVA. Kamión sa zaradí do špeciálneho pruhu a desať kilometrov sa nemusí spoliehať na svoj dieselový motor. Poháňa ho totiž elektrina.

Nemci v utorok otvorili úsek svojej prvej elektrifikovanej diaľnice.

Je určená iba pre kamióny. Po ceste môžu jazdiť vďaka trolejovému vedeniu, podobne ako trolejbusy či vlaky.

Prvá elektrická diaľnica v Nemecku

Systém zvaný eHighway (e-diaľnica) vyvinula nemecká spoločnosť Siemens. Zavádzanie systému bolo jednoduché, pretože káble nainštalovali nad už existujúcu diaľnicu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Poháňa ho vodík. V Nemecku mal svetovú premiéru nový vlak Čítajte 

Diaľnica je zatiaľ elektrifikovaná na desiatich kilometroch medzi letiskom vo Frankfurte a miestnym priemyselným parkom. Keďže na tomto úseku zvykne jazdiť mnoho dieselových kamiónov, e-diaľnica má pomôcť znížiť emisie oxidu uhličitého.

Zatiaľ na nej testujú päť kamiónov, ktoré využívajú rôzne spoločnosti. Kamióny majú na streche nainštalované zberače. Majú tiež dieselový a elektrický motor aj batérie.

Kamionistov má pre využívanie elektrifikovaného úseku motivovať to, že ušetria peniaze za palivo.

Načítavam video...

E-diaľnice inde vo svete

Kým elektrifikovaný úsek spustili na nemeckej diaľnici A5, testovali ju na viacerých súkromných cestách. Nejde však o prvú podobnú cestu na svete.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Prvú e-diaľnicu Siemens otvoril ešte v roku 2016 vo Švédsku. Išlo o spoluprácu s firmou Scania. Vtedy elektrifikovali dvojkilometrový úsek na diaľnici E16 severne od Štokholmu. Na trase testovali dva diesel-hybridné kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

Takmer dvojkilometrový elektrický úsek má aj diaľnica v Kalifornii v blízkosti prístavov Los Angeles a Long Beach.

Siemens vedie k vývoju e-diaľnic fakt, že v nasledujúcich rokoch bude narastať dopyt po kamiónoch, ako aj množstvo tovaru, ktorý budú musieť prepraviť.

V dôsledku toho môžu v roku 2050 stúpnuť emisie oxidu uhličitého cestnej nákladnej dopravy z 1,36 gigatony (údaj z 2015) na 2,40 gigiatony.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Úžitkové vozidlá, Oxid uhličitý, Skleníkové plyny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Konzílium neodporúča ďalšie plošné testovanie (minúta po minúte)

Na Slovensku sa koronavírusom nakazilo celkovo 97 493 ľudí. Pandémia ochorenia Covid-19 si doteraz vyžiadala 709 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Cynická obluda

Ste to, čomu tlieskate

Môže slušný a zodpovedný človek nadšene tlieskať pod pódiom, kde reční Kotleba, Fico a Čarnogurský?

Martina Dubovská sa zúčastnila na dvoch zimných olympiádach.

Neprehliadnite tiež

Podcast Zoom

Zoom: Koronavírus zmutoval, je nebezpečnejší?

Podcastový prehľad noviniek z vedy.

Charles Darwin. Portrét z roku 1868.
Podcast Zoom špeciál

Zoom: Sú výsledky, ktorých správnosť nevieme overiť

Rozhovor s fyzikmi Máriom Zimanom a Danielom Nagajom.

Čína vyslala na Mesiac sondu, má priniesť vzorky z jeho povrchu

Vzorky z prirodzenej družice Zeme prinesie sonda po vyše 40 rokoch.

Štart čínskej sondy Čchang-e 5.