BRATISLAVA. Kamión sa zaradí do špeciálneho pruhu a desať kilometrov sa nemusí spoliehať na svoj dieselový motor. Poháňa ho totiž elektrina.
Nemci v utorok otvorili úsek svojej prvej elektrifikovanej diaľnice.
Je určená iba pre kamióny. Po ceste môžu jazdiť vďaka trolejovému vedeniu, podobne ako trolejbusy či vlaky.
Prvá elektrická diaľnica v Nemecku
Systém zvaný eHighway (e-diaľnica) vyvinula nemecká spoločnosť Siemens. Zavádzanie systému bolo jednoduché, pretože káble nainštalovali nad už existujúcu diaľnicu.

Diaľnica je zatiaľ elektrifikovaná na desiatich kilometroch medzi letiskom vo Frankfurte a miestnym priemyselným parkom. Keďže na tomto úseku zvykne jazdiť mnoho dieselových kamiónov, e-diaľnica má pomôcť znížiť emisie oxidu uhličitého.
Zatiaľ na nej testujú päť kamiónov, ktoré využívajú rôzne spoločnosti. Kamióny majú na streche nainštalované zberače. Majú tiež dieselový a elektrický motor aj batérie.
Kamionistov má pre využívanie elektrifikovaného úseku motivovať to, že ušetria peniaze za palivo.
E-diaľnice inde vo svete
Kým elektrifikovaný úsek spustili na nemeckej diaľnici A5, testovali ju na viacerých súkromných cestách. Nejde však o prvú podobnú cestu na svete.

Prvú e-diaľnicu Siemens otvoril ešte v roku 2016 vo Švédsku. Išlo o spoluprácu s firmou Scania. Vtedy elektrifikovali dvojkilometrový úsek na diaľnici E16 severne od Štokholmu. Na trase testovali dva diesel-hybridné kamióny.
Takmer dvojkilometrový elektrický úsek má aj diaľnica v Kalifornii v blízkosti prístavov Los Angeles a Long Beach.
Siemens vedie k vývoju e-diaľnic fakt, že v nasledujúcich rokoch bude narastať dopyt po kamiónoch, ako aj množstvo tovaru, ktorý budú musieť prepraviť.
V dôsledku toho môžu v roku 2050 stúpnuť emisie oxidu uhličitého cestnej nákladnej dopravy z 1,36 gigatony (údaj z 2015) na 2,40 gigiatony.