SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

V Nemecku otvorili prvú elektro diaľnicu

Kamióny jazdia ako trolejbusy.

Prvú eDiaľnicu otvorili v Nemecku v maji 2019.Prvú eDiaľnicu otvorili v Nemecku v maji 2019. (Zdroj: Siemens)

BRATISLAVA. Kamión sa zaradí do špeciálneho pruhu a desať kilometrov sa nemusí spoliehať na svoj dieselový motor. Poháňa ho totiž elektrina.

Nemci v utorok otvorili úsek svojej prvej elektrifikovanej diaľnice.

Je určená iba pre kamióny. Po ceste môžu jazdiť vďaka trolejovému vedeniu, podobne ako trolejbusy či vlaky.

Prvá elektrická diaľnica v Nemecku

Systém zvaný eHighway (e-diaľnica) vyvinula nemecká spoločnosť Siemens. Zavádzanie systému bolo jednoduché, pretože káble nainštalovali nad už existujúcu diaľnicu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Poháňa ho vodík. V Nemecku mal svetovú premiéru nový vlak Čítajte 

Diaľnica je zatiaľ elektrifikovaná na desiatich kilometroch medzi letiskom vo Frankfurte a miestnym priemyselným parkom. Keďže na tomto úseku zvykne jazdiť mnoho dieselových kamiónov, e-diaľnica má pomôcť znížiť emisie oxidu uhličitého.

Zatiaľ na nej testujú päť kamiónov, ktoré využívajú rôzne spoločnosti. Kamióny majú na streche nainštalované zberače. Majú tiež dieselový a elektrický motor aj batérie.

Kamionistov má pre využívanie elektrifikovaného úseku motivovať to, že ušetria peniaze za palivo.

Načítavam video...

E-diaľnice inde vo svete

Kým elektrifikovaný úsek spustili na nemeckej diaľnici A5, testovali ju na viacerých súkromných cestách. Nejde však o prvú podobnú cestu na svete.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Prvú e-diaľnicu Siemens otvoril ešte v roku 2016 vo Švédsku. Išlo o spoluprácu s firmou Scania. Vtedy elektrifikovali dvojkilometrový úsek na diaľnici E16 severne od Štokholmu. Na trase testovali dva diesel-hybridné kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

Takmer dvojkilometrový elektrický úsek má aj diaľnica v Kalifornii v blízkosti prístavov Los Angeles a Long Beach.

Siemens vedie k vývoju e-diaľnic fakt, že v nasledujúcich rokoch bude narastať dopyt po kamiónoch, ako aj množstvo tovaru, ktorý budú musieť prepraviť.

V dôsledku toho môžu v roku 2050 stúpnuť emisie oxidu uhličitého cestnej nákladnej dopravy z 1,36 gigatony (údaj z 2015) na 2,40 gigiatony.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Napadnutá loď sa plaví pod libérijskou vlajkou.

Súboj Iránu s Izraelom sa čoraz častejšie odohráva na mori.


21 h
Vitalij Šyšov.

Na tvári mal mať stopy po bití.


TASR 3 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 541 obetí.


a 4 ďalší 13 h
Protest proti očkovaniu na Hodžovom námestí.

Aké sú psychologické príčiny, ktoré vedú ľudí v čase pandémie k demonštráciám?


Neprehliadnite tiež

Biela časť na zábere je polárna čiapka na juhu Marsu. Tvorí ju zmrazená voda a oxid uhličitý.

Objav jazera hlásili v roku 2018.


21 h
Dvojica ruských kozmonautov Oleg Novickij a Piotr Dubrov, ktorí uskutočnili v stredu 2. júna 2021 výstup do voľného vesmíru z Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS). Výstup súvisel s prípravou na príchod nového ruského modulu.

Prevádzku ruského segmentu na ISS chce Rusko ukončiť v roku 2028.


TASR 31. júl