Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Slovenský vedec Valko: Aj upratovač by inde dostal viac ako vedec

Marián Valko skúma úlohu kovov v tele.

Profesor Marián Valko z Ústavu fyzikálnej chémie a chemickej fyziky STU.Profesor Marián Valko z Ústavu fyzikálnej chémie a chemickej fyziky STU. (Zdroj: SME - Marko Erd)

Mnohokrát neliečime príčinu chorôb, ale iba následky. „Je to, ako keď vám tečie batéria, vy len vodu z vedra vylievate a neopravíte batériu,“ vysvetľuje v rozhovore pre denník SME profesor Marián Valko z Ústavu fyzikálnej chémie a chemickej fyziky na STU.

Venuje sa fyzikálnej chémii a skúma úlohu kovov v organizmoch. Za svoj prínos dostal v januári od prezidenta Andreja Kisku Pribinov kríž I. triedy za mimoriadne zásluhy o hospodársky rozvoj Slovenskej republiky.

Na Slovensku patríte k najcitovanejším vedcom. Čo to pre vás znamená?

„Treba spravodlivo povedať, že citovanosť závisí od oblasti, v ktorej pracujete. Keď v danej problematike robia milióny ľudí, tak budete viac citovaní ako v oblasti, v ktorej robí päťsto ľudí.

Citovanosť by som zobral s rezervou, nie je to výpovedná hodnota v zmysle, že ten má viac citácií, preto je lepší. Treba ju brať v kontexte, ide o jeden z viacerých ukazovateľov. Najviac sa citujú biovedy, potom chémia a fyzika, najmenej spoločenské vedy.“

Ale o niečom isto svedčí.

„Ale áno. Problém je, že z citácií sa stala mašinéria, keď sa predháňame, aby sme ich mali. Na docenta potrebujete toľko, na profesúru zas toľko. Nie je dobré paušálne zavádzať čísla do hodnotení, pretože sa to celé zvrhne na boj o scientometrické ukazovatele vedcov, fakúlt a univerzít.

Nemyslím si, že veda by mala byť o práci pod tlakom, že tento rok musím spraviť tri či štyri publikácie a získať dvadsať alebo tridsať citácií.“

Bolo to tak aj kedysi?

„V dvadsiatom storočí ľudia spravili neuveriteľné objavy. Keď objavili DNA, publikovali jednu, dve práce ročne. Teraz je to podľa amerického sloganu ,publikuj alebo zahyň‘.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5U8G na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5U8G na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Téma: Školstvo

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

Etna sa znovu zobudila.

Erupciu sprevádzalo dunenie.

Dinosaurus patril medzi sauropodov.