BRATISLAVA. Ľudia, ktorí sa chcú odlíšiť od hlavného prúdu, nakoniec vždy vyzerajú rovnako.

O štúdii, ktorá skúmala takzvaný hipster efekt, nedávno písal magazín MIT Technology Review.
A hlavná myšlienka článku sa im takmer okamžite potvrdila.
Do redakcie sa ozval nahnevaný muž. Tvrdil, že ako titulnú fotku k článku použili fotografiu jeho osoby bez súhlasu. Redaktori sťažnosť preskúmali a zistili, že žiadne autorské práva neporušili.
Na fotografii totiž nebol nahnevaný muž, ale úplne iný hipster z internetovej databázy fotiek.
Prečo sa hipsteri podobajú?
Možno ste sa aj vy niekedy chceli oblečením, účesom či makeupom odlíšiť od väčšiny. Výsledkom bolo, že ste sa začali podobať na inú veľkú skupinu ľudí.
Kto je hipster?
- Slovom hipster sa označujú mladí ľudia, ktorí si zakladajú na tom, že sú nezávislí a odlišujú sa vzhľadom či hudobným vkusom od hlavného prúdu.
- Patria medzi nonkonformistov, teda ľudí, ktorí sa pasívne neprispôsobujú existujúcim pomerom a názorom v spoločnosti.
Zažili ste hipster efekt - fenomén, ktorý sa odohrá u veľkých skupín, ktoré sa snažia ísť proti hlavnému prúdu. Nakoniec však všetci vyzerajú rovnako.
Fenomén skúma matematik Jonathan Touboul z Brandeisovej univerzity v Massachusetts.
Pomocou počítačových modelov sledoval, ako prenos informácií ovplyvňuje správanie konformistov a nonkonformistov, teda hipsterov.
Ako prenos informácie si v tomto prípade môžete predstaviť oblečenie, tetovania, určité značky či ochlpenie tváre.
Každý počítačový model ukázal, že populácia hipsterov sa síce správa náhodne, no vždy sa nechcene zosynchornizuje.
Tento výsledok je podľa Touboula nevyhnutný u skupín zložených z veľkého počtu ľudí.
Najprv brada, potom nie
Hipsteri sa na seba nezačnú podobať okamžite, pretože informácie sa medzi nimi šíria oneskorene.

Ak sa objaví nonkonformný módny trend, šíri sa medzi ľudí pomaly cez webové stránky, módne blogy či cez ústne rozprávanie.
Po tom, ako sa hipsteri zosúladia a je ich približne rovnako ako ľudí v hlavnom prúde, zvyknú si trendy vzájomne vymeniť. Nie je zrejmé prečo sa tak deje.
"Napríklad, ak sa väčšina jednotlivcov rozhodne oholiť si bradu, potom si väčšina hipsterov bude chcieť nechať narásť bradu. Ak sa tento trend dostane medzi väčšinu populácie, bude u hipsterov viesť k novému, synchronizovanému prechodu na holenie," hovorí pre web MIT Technology Review matematik Jonathan Touboul.
Vyhrážal sa žalobou
Zistenia štúdie pobúrili minimálne jedného človeka - zrejme hipstera. Redakcii, ktorá o štúdii informovala, hrozil žalobou za použite jeho fotografie.
"Človek, ktorý sa nám vyhrážal žalobou za zneužitie jeho fotky, nebol tým na fotke. Nespoznal sám seba," napísal na twitteri šéfredaktor MIT Technology Review.
"To všetko iba podporuje príbeh, ktorý sme uverejnili: hipsteri sú si takí podobní, že nedokážu odlíšiť seba od iných."
Výsledky štúdie však nejestvujú na to, aby rozhnevali príslušníkov nonkonformných skupín.
Môžu byť užitočné pri porozumení finančných systémov, kde sa ľudia snažia zarobiť peniaze na burze tým, že robia opačné rozhodnutia než väčšina. Štúdia môže mať dôsledky aj pre pochopenie zosúladenia nervových buniek.
Loading
...
Štúdia: arxiv.org/abs/1410.8001