Utorok, 6. jún, 2023 | Meniny má Norbert

Ako znie vesmír? NASA zhudobnila fotku Hubblovho ďalekohladu

Vypočujte si vesmírnu hudbu.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.Hubblov vesmírny ďalekohľad. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. S netradičnou aktivitou prišli cez víkend pracovníci amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), ktorí zavesili na internet vesmírnu hudbu.

Tentokrát však nejde o reálne zvuky prichádzajúce v nejakej forme z vesmíru - NASA sa pokúsila "zhudobniť" jednu z fotografií zhotovených Hubblovým vesmírnym ďalekohľadom.

Prečítajte si tiež: Hubblov teleskop má problémy, je v núdzovom režime Čítajte

Ako píše sever Science Alert, NASA si na tento účel vybrala fotografiu z augusta minulého roku, ktorá zachytáva veľké množstvo hviezd a galaxií.

Hudobní nadšenci z NASA sa rozhodli pretransformovať fotografiu do hudobnej skladby tak, že pri jej "čítaní" zľava doprava priradili ku každému zachytenému objektu určité charakteristické zvuky.

Jednotlivé hviezdy a kompaktné galaxie vydávajú krátke a rázne zvuky, zatiaľ čo rozsiahlejšie špirálové galaxie majú dlhší tón. Čo sa týka melódie, čím sú objekty na fotografii nižšie, tým sú nižšie aj ich tóny, a naopak.

Science Alert ponúka aj hudobnú recenziu nového diela NASA a konštatuje, že ide o hrôzostrašnú, no zaujímavú hudbu, pričom najkrajším momentom je zvuk, ktorý zaznie, keď ručička časomiery prechádza ponad galaktickú kopu RXC J0142.9+4438.

"Zabudnite na hudbu, podcasty a audioknihy - novým trendom je počúvať fotografie Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu," píše Science Alert.

Karcinóm prostaty sa väčšinou diagnostikuje u mužov nad 50. rokov, u mladších je zriedkavý. Dôležité je nezanedbávať pravidelné prehliadky u urológa.

Miesto bolestivej biopsie pri tejto metóde stačí odber krvi.

TASR 3. jún

Rozhovor s astrofotografom Tomášom Slovinským.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.