Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Deviatu planétu nájdeme do desiatich rokov, tvrdí autor hypotézy

Planéta je bližšie, než sme si mysleli.

Deviata planéta je zrejme ľadový obor so skalnatým jadrom.Deviata planéta je zrejme ľadový obor so skalnatým jadrom. (Zdroj: Ilustračné foto - ESO)

BRATISLAVA. Odkedy Konstantin Batygin a Mike Brown zverejnili v roku 2016 hypotézu o existencii záhadnej deviatej planéty, viacerí sa ju pokúsili vyvrátiť.

Dvojica astronómov sa však nevzdáva a naďalej tvrdia, že dianie v Slnečnej sústave ovplyvňuje nepolapiteľná planéta.

Zverejnili dve nové štúdie, ktoré majú o neznámej planéte povedať viac. V jednej z nich naznačujú, kde by sa deviata planéta mohla nachádzať a aká je veľká.

Prvú štúdiu publikovali v magazíne The Astronomical Journal, druhú v magazíne Physics Report.

Hypotéza ma pevné základy

Hypotéza o deviatej planéte sa zakladá na zvláštnom správaní zhluku planétok v Kuiperovom páse ďaleko za Neptúnom.

Majú totiž veľmi výstredné obežné dráhy. Zdá sa, že malé telesá ovplyvňuje gravitácia niečoho oveľa väčšieho, čo ľudia doposiaľ nepozorovali.

Od zverejnenia hypotézy o deviatej planéte pred tromi rokmi sa viacerí astronómovia pokúsili zvláštne dráhy vysvetliť aj inak.

Jeden z protiargumentov napríklad hovorí, že obrovský disk tvorený množstvom planétok by mal na vychýlené orbity rovnaký vplyv ako deviata planéta.

Stále však existovala aj možnosť, že zhluk dráh malých telies nie je skutočný. Teda, že Batygin a Brown mohli byť vo svojich pozorovaniach zaujatí. Jednoducho hľadali to, čo chceli vidieť.

Keďže pemzu prúdy unášajú na sever, môže zasiahnuť celé japonské pobrežie.

Obyvatelia hlavného mesta boli oficiálne požiadaní, aby šetrili energiou, najmä v pondelok podvečer.

Vedci skúmali rakovinu prsníka.

Kapitán Zdeno Chára prvýkrát v drese Bostonu hral hokej bez rukavíc. Obeťou sa stal Čech David Kočí v zápase Boston – Chicago 3:1.

Aj bitky otvárajú cestu do NHL.