BRATISLAVA. Hry už dlhé roky predstavujú spôsob, akým určovať schopnosti umelej inteligencie. Človek už so strojom prehral v šachu, pokri aj v starej čínskej hre go. Teraz sa k týmto hrám pridáva ďalší míľnik - legendárna strategická počítačová hra StarCraft II.
Spoločnosť DeepMind vyvinula umelú inteligenciu AlphaStar, ktorá v jedenástich zápasoch proti ľuďom prehrala iba jeden.
Je to dôležitá udalosť, pretože táto strategická hra má na umelú inteligenciu výrazne vyššie nároky. Považuje sa preto za akési kritérium pokročilosti.
V čom je rozdiel

Poraziť ľudských hráčov vo videohre sa nezdá ničím výnimočné, no opak je pravdou.
Pri hrách ako šach alebo go sú pravidlá jasné a všetky informácie - figúrky, možné ťahy aj reakcie - sú hráčom vopred dostupné.
Počítač v šachu porazí človeka hrubou výpočtovou silou, keď si jednoducho vypočíta najlepšie ťahy. V go sa všetky možné ťahy vypočítať prakticky nedajú, no umelá inteligencia už aj túto bariéru prekonala analyzovaním a učením sa od ľudí.
StarCraft však funguje inak.