Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

V kostiach ľudí objavili nový druh krvných ciev

Cievy pozorovali najskôr na myšiach.

Načítavam video...

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

O ľudskom tele sa neustále dozvedáme nové veci. Len minulý rok odborníci našli novú štruktúru DNA, nepoznaný typ nervovej bunky a definovali aj dovtedy skrytú oblasť mozgu.

Tentoraz nemeckí vedci z univerzity Duisburg-Essen zrejme objavili nový druh krvnej cievy v ľudských kostiach. Objav, ktorý môže pomôcť aj pri výskume osteoporózy či reumatickej artritídy, opísali vo vedeckom časopise Nature Metabolism.

Nový druh cievy pozorovali najskôr na myšiach.

Prečítajte si tiež: Zapálený mozog sa zachráni cez skratku. Komunikuje s lebkou Čítajte

Pomocou špeciálnych chemikálií vedci hlodavcom takmer spriehľadnili kosti a videli tak drobné červené cievy, nazývané vlásočnice.

Prechádzali z povrchu kosti do dutiny v jej vnútri. Vlásočnice pomenovali ako transkortikálne kapiláry.

V kosti z myšacej nohy, ktorá je veľká ako zápalka, bolo približne tisíc takýchto vlásočníc. Preto sa zdá, že sú dôležité pre krvný obeh hlodavca.

Podobné cievy videli aj v malých vzorkách ľudskej stehennej kosti odobratých pri ortopedických operáciách. Vlásočnice u človeka však boli hrubšie ako myšie, píšu autori v štúdii.

Človek má mnohé iné cievy, ktoré dodávajú živiny do kostí. Nové vlásočnice preto môžu tvoriť iba malý zlomok obehu krvi v ľudských kostiach.

Načítavam video...

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.