Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Priekopník v DNA prišiel pre rasistické poznámky o čestné tituly

Watson hovoril o rase a inteligencii.

Molekulárny biológ, genetik a zoológ James Watson prišiel pre rasistické poznámky o čestné tituly.Molekulárny biológ, genetik a zoológ James Watson prišiel pre rasistické poznámky o čestné tituly. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Držiteľovi Nobelovej ceny a genetikovi Jamesovi Watsonovi odobrali čestné tituly pre opakované rasistické poznámky.

Prečítajte si tiež: Jej dáta boli lepšie, preto ich okopírovali. Ako vznikol najväčší objav v genetike Čítajte

Pre americkú televíziu PBS totiž vedec povedal, že za rozdiely vo výsledkoch IQ testov medzi europoidnou a inými rasami môže genetika.

"Vyjadrenia doktora Watsona sú odsúdeniahodné a nepodložené vedou," píše v piatkovom vyhlásení laboratórium Cold Spring Harbor, kde Watson pracoval od roku 1968.

Watson sa nielen vo vedeckom svete preslávil spoluobjavením dvojitej špirály v molekule DNA.

Nepodložené vedou

James Watson mal rasistické poznámky už v roku 2007, keď sa vyjadroval k prepojeniu inteligencie a rasy.

Vyjadrenia doktora Watsona sú odsúdeniahodné a nepodložené vedou.

laboratórium Cold Spring Harbor

Vtedy sa písomne ospravedlnil, no prišiel o zamestnanie kancelára a administratívne právomoci v laboratóriu Cold Spring Harbor.

K rase a inteligencii sa tentoraz vyjadroval v dokumente American Masters: Decoding Watson, ktorý vysielali na začiatku januára.

V laboratóriu jeho vyjadrenia pokladajú za negovanie predošlého ospravedlnenia. Rozhodli sa preto zrušiť aj posledné prepojenie s genetikom a odobrali mu tri čestné tituly.

"Odsudzujeme zneužitie vedy na ospravedlnenie predsudkov," píše laboratórium. Škola v laboratóriu zostáva naďalej pomenovaná po Watsonovi.

Zatočený rebrík

Nobelovu cenu za objav dvojitej špirály dostal Watson v roku 1962 spolu s Mauricom Wilkinsom and Francisom Crickom. Svoj objav podložili zisteniami chemičky Rosalindy Franklinovej, ktorá nobelovku nezískala.

Ešte v roku 1953 zistili, že DNA je tvarovaná ako dlhý a zatočený rebrík. Ide o jeden z najdôležitejších genetických objavov.

Watson, ktorý má 90 rokov, sa v súčasnosti nachádza sanatóriu, kde je od októbrovej autonehody.

Jeho povedomie o okolí je minimálne, povedal pre tlačovú agentúru AP jeho syn Rufus.

Policajný prezident Peter Kovařík.

Koaliční poslanci chcú vysvetlenia.

Igor Matovič prišiel s nápadom na lotériu a už teraz je vcelku zrejmé, odkiaľ bude výherca hlavnej ceny.

Kanoistovi Petrovi Gellemu sa nepodarilo zopakovať finále z Ria de Janeiro.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.

Soňa Jánošová

Mysleli ste si, že karta sa obráti?