Facebook ukázal údaje ľudí vybraným firmám. Niektoré si mohli čítať vaše správy

Firma Marka Zuckerberga nemá dobrý rok.

Vykonný riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg.Vykonný riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac ako 150 spoločností dostalo od Facebooku špeciálny prístup k osobným údajom používateľov sociálnej siete.

Vnútorné dokumenty najväčšej sociálnej siete, ktoré obdržal denník New York Times, ukazujú, že viaceré firmy dostali výnimku zo zvyčajných pravidiel ochrany osobných údajov a dostali sa k dátam ľudí aj ich priateľov:

  • Netflix a Spotify si mohli čítať súkromné správy používateľov,
  • Microsoft mal bez súhlasu prístup k menám prakticky všetkých priateľov používateľov,
  • Amazon mohol vidieť skrz priateľov mená a kontaktné informácie používateľov.

Podobné výnimky mala aj spoločnosť Apple. Facebook pritom v roku 2014 takéto praktiky oficiálne zamietol.

Každý mesiac nová kauza

Facebook čelí podobným správam už od začiatku roka 2018, keď sa prevalila kauza Cambridge Analytica.

Prečítajte si tiež: Ukázali vnútorné dokumenty Facebooku. Klamali ľudí a ničili konkurenciu

Nedostatočná ochrana osobných údajov na sociálnej sieti totiž dovolila poradenskej firme Cambridge Analytica podvodne získať údaje o desiatkach miliónov užívateľov.

Odvtedy sa takmer každý mesiac (ak nie týždeň) vynárajú ďalšie otázne praktiky najväčšej sociálnej siete.

Naposledy britský parlament uverejnil dokumenty, ktoré ukazujú, ako facebook zvýhodňuje niektoré aplikácie a agresívne ničí konkurenciu.

I keď môžu podobné správy vrhať na sociálnu sieť negatívny tieň, k významnému odlivu používateľov nedošlo.

Vyjasnime si niektoré veci

K novým obvineniam sa Facebook vyjadril na svojom oficiálnom blogu, kde svoje praktiky vysvetľuje a obhajuje.

Blogový príspevok má názov Vyjasnime si niektoré veci o partneroch Facebooku a jeho autorom je riaditeľ platforiem a programov pre vývojárov Konstantinos Papamiltiadis.

Zo začiatku vysvetľuje, že spolupráce dovoľovali ľuďom využívať facebook a iné platformy plnohodnotne. Facebook to nazýval okamžitá personalizácia.

Mohli ste sa prihlásiť pomocou účtu v iných aplikáciách či na iných weboch, prepojiť tak rôzne služby a mať lepší zážitok z ich používania.

Prečítajte si tiež: Koľko dôkazov o podstate Facebooku ešte potrebujeme?

"Aby bolo jasné: žiadne z týchto partnerstiev alebo funkcií facebooku neumožnilo spoločnostiam pristupovať k údajom používateľov bez ich súhlasu," píše Papamiltiadis.

Dodáva tiež, že väčšina partnerstiev, ktoré poskytli prístup k osobným údajom ľudí, už dnes neexistuje. Ukončili ich v roku 2014, keď oficiálne skončila okamžitá personalizácia.

Podľa uniknutých dokumentov však niektoré firmy mali prístup k údajom používateľov a ich priateľov aj potom.

"Nemáme žiadny dôkaz o tom, že boli údaje používané či zneužívané po ukončení programu," vysvetľuje Papamiltiadis. Je možné, že niektoré firmy sa mohli k údajom dostať vďaka tomu, že im Facebook zanechal prístup k svojmu rozhraniu pre programovanie aplikácií.

Papamiltiadis sa tiež vyjadril k tomu, že Netflix či Spotify mali prístup k správam používateľov. Ľudia totiž mohli využívať funkciu na zasielanie správ priamo v týchto aplikáciách.

"Ľudia sa museli vyslovene najprv prihlásiť na účet facebooku, aby využili funkcie partnera na zasielanie správ," dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 510
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 802
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 875
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 949
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 454
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 284
  7. Štefánka by Pulitzer 5 177
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 280
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 537
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 949

Téma: Spotify


Článok je zaradený aj do ďalších tém Súkromie na internete, Netflix, Mark Zuckerberg, Facebook, Sociálne siete

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Stĺpček šéfredaktorky

Robert Fico je v rozklade

Ako do Ficovej mafiánskej scény zapadajú policajné orgány?

Neprehliadnite tiež

Virtuálna realita PlayStation VR od Sony predstavuje najlepší spôsob, ako si technológiu vyskúšať.
Podcast Klik

Klik: Ako tučný Samsung poskladá trh s mobilmi

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.
Kôň s plachtou so zebrím vzorom.
Virtuálna realita v podaní PlayStation VR.