Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky
OBJEKTÍV

Hubble dostal pred 25 rokmi nový fotoaparát. Pozrite si najkrajšie fotky

Prvé zábery ľudí z NASA zaskočili.

Prvé zábery z teleskopu boli rozmazané pre chybu na jednom zo zrkadiel. Na fotke je pohľad z Hubblovho teleskopu na jadro galaxie M100 pred opravou zrkadla (vľavo) a po oprave (vpravo).Prvé zábery z teleskopu boli rozmazané pre chybu na jednom zo zrkadiel. Na fotke je pohľad z Hubblovho teleskopu na jadro galaxie M100 pred opravou zrkadla (vľavo) a po oprave (vpravo). (Zdroj: NASA/STScI/JPL)

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Keď pred 28. rokmi prišli na Zem úplne prvé zábery z Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu, pracovníci Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) zostali zaskočení. Bolo jasné, že s teleskopom niečo nie je v poriadku, zábery boli rozmazané.

Po vyšetrovaní inžinieri a astronómovia zistili, že chyba je v hlavnom zrkadle, ktoré malo nesprávny tvar. Chyba bola síce malá, ale výrazne ovplyvnila kvalitu výsledných záberov.

V tento týždeň presne pred dvadsiatimi piatimi rokmi sa preto k teleskopu vydalo sedem astronautov na raketopláne Endeavour a chybu opravili. Na teleskop nainštalovali aj nový Širokouhlý a planetárny fotoaparát 2, ktorý odvtedy urobil niektoré z najúžasnejších záberov vesmíru.

Prvé zábery po oprave zaslal teleskop na Zem 18. decembra 1993. Keď sa začínali objavovať na obrazovke, všetci v NASA si vydýchli.

"Boli ostré," vysvetľuje v tlačovej správe NASA John Trauger hlavný vedecký pracovník nového fotoaparátu.

"Nemali sme len úžasné obrázky, okamžite sme robili aj nové objavy. Na záberoch boli veci, ktoré sme nikdy predtým nevideli."

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.

Norbert Gombos.

Slovensko zdolalo Čile, piaty zápas sa hrať nebude.

Sportnet a 1 ďalší 40m
Do medzinárodného prieskumu Dunaja sa zapojilo 13 európskych krajín.

Z liečiv prúdiacich do tokov začínajú vodné živočíchy meniť svoje správanie.

Ako Európa reagovala na zdražovanie.

Hrebeň Wdowiak.

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

ČTK 9 h