Predaj osobných počítačov v západnej Európe počas posledných troch mesiacov minulého roka ešte stále klesal, no už nie tak prudko, ako v predchádzajúcom období. V porovnaní s koncom roku 2000 sa záujem spotrebiteľov o nové počítače zvýšil, informovala spoločnosť Gartner Dataquest. „Európa nepochybne tiež chytila chrípku, ale nie takú vážnu ako Spojené štáty,“ povedal analytik spoločnosti Gartner Brian Gammage.
Predaj počítačov v celom regióne Európa – Stredný východ – Ázia v poslednom štvrťroku poklesol o 0,4 percenta. Najmä vďaka dvojcifernému rastu predaja vo východnej Európe sa tak podarilo utlmiť prepad v západných krajinách, kde má už počítač takmer každá druhá domácnosť. „Penetrácia osobných počítačov v USA síce dosahuje až 60 percent, Európa však možno až túto úroveň nedosiahne, pretože tu je častejšia možnosť prístupu na internet prostredníctvom televíznej siete a špeciálnej digitálnej televízie,“ povedal Gammage.
Za celý uplynulý rok predaj počítačov v porovnaní s rokom 2000 v Európe stúpol o 0,2 %, opäť najmä vďaka prudkému rastu vo východnej Európe, kým v Spojených štátoch klesol o 11,1 % a celosvetovo o 4,6 %.
V roku 2002 predpovedá Gartner stagnáciu, prípadne veľmi malý rast predaja po katastrofálnom minulom roku, keď predaj počítačov prvýkrát od roku 1985 klesol.
V čase, keď chýba nová technológia, ktorá by ľudí motivovala ku kúpe nových prístrojov, by mala predaj poháňať najmä cenová vojna medzi americkým Dellom a predajcami lacných počítačov, napríklad nemeckým Medionom.
(reuters, r)