Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Objavili mikroorganizmy, ktoré by mohli znížiť znečistenie v ovzduší

Ponorka objavila aj Titanic.

Dno kotliny Guaymas v Kalifornskom zálive, kde vedci objavili nové mikroorganizmy. Raz by mohli pomôcť pri odstraňovaní ropných škvŕn.Dno kotliny Guaymas v Kalifornskom zálive, kde vedci objavili nové mikroorganizmy. Raz by mohli pomôcť pri odstraňovaní ropných škvŕn. (Zdroj: Brett Baker/University of Texas at Austin)

BRATISLAVA. S obrovským problémom celosvetového znečistenia ovzdušia by mohol pomôcť ten najmenší život na našej planéte.

Americkí vedci objavili v Kalifornskom zálive nové druhy mikroorganizmov, ktoré majú obrovský apetít na znečisťujúce skleníkové plyny.

Dokonca by sa v budúcnosti možno mohli využiť na vyčistenie uniknutých ropných škvŕn.

Štúdiu publikovali v magazíne Nature Communications.

Extrémne horúco

Skúmané organizmy pochádzajú z usadenín v hĺbke dvetisíc metrov v podmorskej kotline Guaymas, kde sopečná činnosť môže zvýšiť teplotu vody aj na dvesto stupňov Celzia.

Prečítajte si tiež: So spolucestujúcimi nezdieľate iba trasu, ale aj milióny baktérií Čítajte

Vedci tu zozbierali 551 mikroorganizmov, dvadsaťdva z nich boli dosiaľ neznáme druhy, v niektorých z nich objavili špeciálnu vlastnosť.

"Ukazuje sa, že hlboko v oceánoch sa ukrýva obrovská nepoznaná biodiverzita, v ktorej mikroskopické organizmy dokážu rozložiť ropu a ďalšie škodlivé chemikálie," vysvetľuje hlavný autor štúdie morský biológ Brett Baker.

Pod dnom oceánu sa nachádzajú ložiská uhľovodíkových plynov ako metán, propán či bután. Objavené mikroskopické organizmy zabraňujú, aby sa plyny dostali do atmosféry, tvrdia vedci.

V extrémne horúcom prostredí drobné živočíchy získavajú energiu a potravu odoberaním plynov. Ak by sa túto schopnosť podarilo využiť, prípadne kultivovať v laboratóriu, mohla by pomôcť pri odstraňovaní rôzneho znečistenia.

Ponorka, ktorá našla Titanic

Výskumníci skúmali, ako mikroorganizmy reagujú na množstvo dostupných živín v prostredí. Potom zozbierali vzorky usadenín a organizmov, z ktorých odobrali DNA a sekvenovali ju, aby sa o živočíchoch dozvedeli viac.

Prečítajte si tiež: Baktérie sú aj užitočné. Viac, ako si myslíme Čítajte

Takto dokázali zistiť, ako mikroorganizmy dokážu pohltiť rôzne živiny.

Mikroorganizmy zozbierali pomocou ponorného zariadenia Alvin, ktoré pred viac ako tridsiatimi rokmi objavilo aj vrak Titanicu.

V súčasnosti sa vedci s Alvinom opäť ponárajú do častí kotliny Guaymas, ktoré doteraz nik nepreskúmal.

"Myslíme si, že čo sa rozmanitosti života v tejto kotline týka, je to len špička ľadovca," dopĺňa Baker.

DOI: 10.1038/s41467-018-07418-0